Cu siguranță, unul dintre cele mai așteptate concerte ale anului în Cluj-Napoca este cel al artistului canadian Bryan Adams. Având în vedere faptul că acesta este unul dintre artiștii pop-rock cu care pot spune că am început să ascult ceea ce poate că cumva imporpriu aș defini ca fiind “MUZICĂ”, încă de când a fost anunțat concertul mi-am spus că acesta este un eveniment de neratat pentru mine. Între timp, diverse circumstanțe, dar și faptul că ultimele luni au fost pline de evenimente concertistice pentru mine, m-au determinat să renunț la gândul de a merge la acest concert. Însă Zeița Fortuna a fost de partea mea (și de această dată!) astfel încât, cu largul concurs al unor imprejurări extrem de favorabile, seara zilei de Luni 11 Noiembrie 2019 m-a găsit stând la o impresionantă coadă la intrarea în BT Arena – deocamdată cea mai mare sală polivalentă de pe teritoriul României.

Anunțat inițial a se face începând cu ora 18:30, accesul a fost întârziat puțin, fapt care m-a speriat, având in vedere coada de câteva sute de metri (nu exagerez câtuși de puțin!) care se formase. Însă, odată deschise porțile de la BT Arena, accesul și controlul de securitate s-au făcut extrem de rapid și de eficient, astfel încât în nici 5 minute de la deschiderea porților deja eram înăuntru. Prima impresie, odată cu intrarea în arenă, a fost faptul că organizarea logistică a fost, într-adevăr, foarte bine pusă la punct. Pretutindeni în zonele-tampon, erau voluntari meniți să ne ghideze facilitarea accesului în zona unde aveam bilet. De asemenea, o surpriză plăcută a fost faptul că, spre deosebire de alte concerte la care am luat parte aici, stand-uri de food&drinks au fost amenajate la fiecare dintre cele 3 nivele ale sălii. Acestea constau în: bere (9-10 lei paharul, turnat din doză), apă minerală / plată (0,5l la 7 lei), popcorn (250gr. la 15 lei), long drinks-uri (la 24 de lei) … prețuri desigur că aparent săltate excesiv, dar justificate pentru un concert într-un asemenea context și de un asemenea calibru.  Plata a putut fi efectuată fie cash, fie cu card-ul, sistemul de jetoane neavându-și rostul pentru un asemenea concert. Un prim inconvenient organizatoric, important aș zice eu, este faptul că, pentru cei care au cumpărat mai multe produse, nu au fost puse la dispoziție și acele cartoane-suport care să faciliteze transportul acestora în sala de concert. De asemenea, vis-a-vis de punctul principal de acces în BT Arena, a fost amenajată și o zonă de vânzare de merchandise.

Odată pătruns în sală, în jurul orei 19:00 (concertul fiind programat să înceapă la ora 20:00) am avut senzația că publicul nu va fi numeros la acest concert. M-am bucurat teribil de mult să văd că, în cele din urmă, sala aproape s-a umplut, estimând că au participat la acest concert în jur de 9000 de spectatori. Din păcate, mi s-a dovedit încă o dată faptul că tribunele BT Arena sunt foarte inconfortabile pentru concerte, de la jumătatea concertului simțind cum îmi amorțesc picioarele. Și nu am fost singurul care s-a plâns de acest aspect. Pe la jumătatea concertului, luasem initiațiva de a coborî “la gazon” (zona din fața scenei, unde s-a stat în picioare) însă, din păcate, m-am lovit de refuzul mai multor stewarzi de a mă lăsa să cobor în zona de stat în picioare, nejustificat având în vedere faptul că biletele în zona în care am stat eu în tribune au fost mai scumpe decât cele “în picioare”. Spre bucuria multora, acestea au fost singurele aspecte negative legate de acest concert, din punctul meu de vedere. Intrați în sală, am fost așteptați, prin intermediul ecranului de proiecție de pe scenă, de imaginea care reprezintă coperta I a celui mai recent album lansat de Bryan Adams, “Shine a Light“, care îl reprezintă pe acesta la bustul gol, din profil, cu corpul colorat roșiatic, pe un fundal alb. Cu 5 minute înainte de ora programată pentru începerea concertului, ambientul muzical a fost ridicat puțin ca volum, grafica reprezentându-l pe Bryan Adams devenind mobilă pe alocuri. Concertul propriu-zis a început cu doar 10 minute întârziere și a durat 2 ore. Într-o formă de zile mari, trădând parcă schimbarea recentă a prefixului, Bryan Adams a interpretat doar două piese de pe acest nou album, al 14-lea din cariera sa, show-ul fiind completat cu toate piesele care l-au făcut celebru, fiind acompaniat de Keith Scott (chitară, backing vocals), Solomon Walker (chitară bass, backing vocals), Gary Breit (pian, backing vocals) și Mickey Curry (tobe). Tot show-ul a fost ceea ce trebuie. De unde am stat eu (nivelul 1 al tribunei din dreaptă scenei) sonorizarea a fost foarte bună. Show-ul de lumini a fost dinamic, cu eșantioane care își schimbau din mers poziția asupra scenei. Nu în cele din urmă. combinația de imagini preînregistrate cu filmări live a fost excelent gândită, show-ul fiind 100% conceptual. De bun augur mi s-au părut și dimensiunile scenei, aparent mari pentru 5 muzicieni, care au permis, însă, punerea în scenă a unui show complet.

Deosebit de gustate de către public au fost cele două momente acustice ale show-ului, în care Bryan Adams fie a interpretat solo (chitară acustică și muzicuță), fie acesta a fst ajutat de Gary Breit. Într-o continuă vervă musonică, Bryan Adams a fost într-o formă de zile mari în ceea ce privește comunicarea cu publicul și perspicacitatea, amintind aici momentul în care a așteptat-o pe scenă pe Tina Turner (cea care tocmai a împlinit, astăzi, 80 de ani), pentru a interpreta duet-ul “It’s Only Love” – evident că totul a fost regizat, iar Tina Turner desigur că nu a fost prezentă. Așa cum toată lumea se aștepta, Bryan Adams are un stil fermecător de a interpreta balade la chitară acustică, acesta fiind instrumentul său de bază.

Un moment deosebit a fost atunci când publicul i-a cântat în cor artistului ”Happy Birthday”, având în vedere faptul că, cu 6 zile înaintea concertului, canadianul împlinise 60 de ani. Bryan Adams a fost născut în data de 5 Noiembrie 1959, in Kingston, Ontario, Canada, din părinți englezi, dar are rădăcini malteze din partea bunicii sale. În anii ’60, datorită tatălui său, care lucra ca diplomat pentru statul canadian, a avut norocul să meargă alături de familia sa în multe țări. Pe lângă cântăreț, Bryan Adams mai este și cantautor, chitarist, compozitor, fotograf, muzician, producător muzical și activist. Incluzând albumul care face obiectul acestui turneu, Bryan Adams a lansat 14 albume de studio: ”Bryan Adams” (1980), ”You Want It You Got It” (1981), ”Cuts Like a Knife” (1983), ”Reckless” (1984), ”Into the Fire” (1987), ”Waking up the Neighbours” (1991), ”18 ’til I Die” (1996), ”On a Day Like Today” (1998), ”Spirit: Stallion Like a Cimarron” (2002), ”Room Service” (2004), ”11” (2008), ”Tracks for my Ears” (2014), ”Get Up” (2015) și, desigur, ”Shine a Light” (2019). Albumul de debut al său, care îi poartă numele, a fost lansat în Februarie 1980. Cel de-al doilea a fost scos pe piață la numai un an după aceea și se numește ”You Want it You Got it”. Cel mai mare succes comercial de la începutul carierei sale l-a înregistrat cu materialul lansat în 1983, ”Cuts like a Knife”, album devenit rapid popular pe continentul nord-american, în special prin hit-urile “Cuts Like a Knife” și “Straight From the Heart“. Albumele sale următoare au fost premiate cu platină, așa cum este și exemplul lui ”Into the Fire”, din 1987. Un an mai târziu, Bryan Adams a dobândit notorietate mondială, odată cu lansarea albumului ”Reckless”, care cuprinde patru dintre piesele de referință ale canadianului: ”Summer of ’69”, “Heaven“, “Somebody” și ”Run to You”. În anul 1991, Bryan Adams a lansat ceea ce a devenit unul dintre cele mai cunoscute balade rock din anii ’90: ”(Everything I Do) I Do It For You”, piesă care este inclusă pe coloana sonoră a filmului ”Robin Hood: Prințul Hoților”, cu Kevin Kostner în rol principal, dar și pe albumul “Waking up the Neighbours“. Următorul material a fost un “best of” care conținea însă și melodia ”Please Forgive Me”. Tot în anul 1993, Bryan Adams a mai înregistrat hit-ul ”All for Love”, împreună cu Rod Stewart și Sting. Acesta a intrat pe coloana sonoră a filmului “Cei Trei Muschetari”. Din 1996 și până în 1999, Adams a lansat câte un album în fiecare an. Cel mai de succes a fost ”18 ’til I Die” care conținea și piesa ”Have You Ever Really Loved a Woman?”, care a devenit ulterior coloana sonoră a peliculei ”Don Juan de Marco” cu Johnny Depp și Marlon Brando. După o pauză de șase ani, Bryan Adams a revenit pe piața muzicală în 2004 cu albumul `Room Service`. Acesta a înregistrat un mare succes în Europa, clasându-se pe locul întâi în topuri. Din punctul de vedere al vânzărilor, cele mai cunoscute albume ale sale sunt ”Reckless”, ”18 ’til I Die” și ”Waking up the Neighbours”. O mare parte din muzica lui Bryan Adams a fost fie scrisă special pentru filme sau pentru a intra pe coloana sonoră a 42 de pelicule. De asemenea, Adams a avut niște cântece care au ocupat locul întâi în clasamentul U.S. Billboard Hot 100, dintre care ”Heaven”, ”All for Love” și ”Have You ever Really Loved a Woman?” au devenit extrem de cunoscute. Pentru contribuțiile sale la muzică, Bryan Adams a primit numeroase nominalizări, distincții și premii, incluzând 20 de Premii Juno din 56 de nominalizări, 15 nominalizări la Premiile Grammy, incluzând căștigarea premiului ”cel mai bun cântec scris specific pentru film sau televiziuneîn 1992. Bryan Adams a primit, de altfel, premii din partea entităților precum sunt MTV, ASCAP și American Moise, trei Ivor Novello Awards pentru compoziție, fiind de asemenea nominalizat de cinci ori pentru Golden Globe Award și de trei ori pentru Academy Award, pentru compozițiile muzicale special scrise pentru filme. Ca recunoaștere pentru meritele sale componistice și muzicale, dar și a actelor sale filantropice, Adams a fost decorat cu Order of Canada și cu Order of British Colombia pentru contribuții importante la muzică și la acte filantropice, realizate prin fundația sa, datorită cărora a ajutat la îmbunățirea educației oamenilor din întreaga lume. Compozițiile sale au fost nominalizate de trei ori la Premiile Oscar. Bryan Adams este vegetarian strict, a avut apariții episodice în două filme, iar în prezent locuiește în Anglia. Marea sa pasiune o reprezintă fotografia, iar lucrările sale au fost publicate în ediția britanică Vogue, în L`uomo VogueVanity FairHarper`s BazaarEsquire și multe altele. Ca fotograf, Bryan Adams a lucrat cu Robert Plant, Joss Stone, Placido Domingo, Celine Dion, Moby, Amy Winehouse și Morrissey.

Bryan Adams a fost inclus în Martie 2011 în Hollywood Walk of Fame, în Canadian Broadcast Hall of Fame în anul 1998, iar în Aprilie 2006 a fost inclus în Canadian Music Hall of Fame. În anul 2008, Bryan Adams a fost propulsat pe locul al 38-lea într-o listă a artiștilor de top din toate timpurile realizată de Billboard. În întreaga sa carieră, Bryan Adams a vândut peste 75.000.000 de albume. În anul 2011, Bryan Adams a devenit primul artist de talie internațională care a concertat în Nepal si Bangladesh, după ce în anul 2006 fusese primul artist occidental care a ajuns în Pakistan.

Playlist Bryan Adams la Cluj-Napoca:

The Last Night on Earth;
Somebody;
Can’t Stop This Thing We Started;
Run to You;
Shine a Light;
Heaven;
Go Down Rockin’;
It’s Only Love;
Cloud no. 9;
You Belong To Me;
Have You Ever Really Loved a Woman?;
Here I Am (acoustic);
When You’re Gone (acoustic);
(Everything I Do) I Do It For You;
Back to You;
The Only Thing that Looks Good on Me is You;
Cuts Like A Knife;
18 ’til I Die;
19. Behind Blue Eyes (The Who / Limp Bizkit cover) (acoustic);
Please Forgive Me;
Summer of ’69.
I Could Get Used to This;
I Fought The Law (The Crickets cover);
Walk On By;
Whiskey In The Jar (Thin Lizzy / Metallica cover) (acoustic);
Straight from the Heart (acoustic);
27. refrenul piesei Shine A Light (acoustic);
28. All for Love (acoustic).

Autor: Tudor Bolgar

Share This