Miercurea trecută, /Form Space a fost gazda unuia dintre cele mai asteptate concerte metal ale anului în Cluj-Napoca şi, cu siguranţă, a celui mai aşteptat concert de death metal al anului. După 3 concerte susţinute anterior la Bucureşti, veteranii americani ai genului, Cannibal Corpse, au inclus Cluj-Napoca şi Bucureştiul în cadrul “European Summer Tour 2019“. Cred că anunţul unui asemenea concert de calibru la Cluj-Napoca, a fost o surpriză neaşteptată pentru mulţi dintre noi, fapt confirmat şi prin prezenţa numeroasă (în jur de 700 de oameni). Pentru un concert într-o zi de Miercuri, eu spun că a fost nesperat de bine.

Şi zălăuanii mei concitadini s-au mobilizat exemplar pentru această deplasare, participând în jur de 20 de persoane la acest concert. M-am bucurat să revăd multe feţe cunoscute, venite de pretutindeni din Transilvania. Mai mult, m-am bucurat să văd rockeri de toate vârstele, inclusiv câţiva pe care, cunoscându-i, nu m-aş fi aşteptat să îi văd la un concert de death metal. Dar iată că, trupele mari adună public colorat stilistic. Mi se pare fabulos cum o trupa de death metal (fie ea old school) reuşeşte să atragă public atât de diversificat, ştiut fiind faptul că metalul extrem nu e pentru oricine. Cred, pur şi simplu, că Cannibal Corpse trezeşte o anumită nostalgie metaliştilor care au crescut cu ei, indiferent de preferinţele muzicale concrete ale acestora. De fapt, mai surprinzătoare mi s-a părut prezenţa masivă a publicului tânăr la acest concert, în special în rândurile din faţă, public tânăr care nu s-a oprit din a face moshpit pe durata întregului concert. Este motivul pentru care, la fel ca în cazul oricărui concert de club cu public numeros, prefer să adopt o poziţie în laterala spaţiului, de unde îmi pot permite să am o vizibilitate mulţumitoare atât faţă de ceea ce se întâmplă pe scenă, cât şi faţă de ceea ce se întâmplă în faţa acesteia. Oricum, cine mă cunoaşte ştie că nu adopt o poziţie statică la concerte, ci mă mişc în toată sala, pentru a putea beneficia de o experienţă cât mai completă.

Organizarea, marca Metalhead, a fost ireproşabilă din punctul meu de vedere, mai puţin ventilaţia care a fost depăşită de situaţie. A, şi ar mai fi faptul, evident neimputabil organizatorilor, că trupa a ales să vină în acest turneu doar cu tricouri pe partea de merchandise, fără materiale audio/video. În ciuda faptului că nu mă împac deloc cu căldurile excesive, pe undeva m-am bucurat, fiind semn că s-a strâns lume cât să capaciteze înspre maxim /Form-ul. Sonorizarea a fost impecabilă pe parcursul ambelor concerte ale serii, şi ştim cu toţii cât de greu este să avem parte de sonorizări de club la standarde înalte atunci când vorbim despre metal extrem. Programul stabilit şi anunţat în prealabil a fost respectat cu stricteţe. Nu în cele din urmă, accesul în şi din club s-a făcut fluent, fără cozi. Îi felicit, pe această cale, pe organizatori, pentru un eveniment cât se poate de reuşit, şi le propun/doresc să vină cu cât mai multe show-uri de înaltă ţinută şi în restul ţării, nu numai în Bucureşti.

La ora 21:00, conform programului, au urcat pe scena bulgarii de la Eufobia. Cine nu ştia că această trupă provine din Bulgaria, ar fi putut cu uşurinţă să o confunde cu o trupă românească. Aceasta pentru că unul dintre soliştii trupei, NikolayNikiBojakov, vorbeşte aproape perfect limba română, acesta fiind însurat cu o conaţională de-a noastră :). Eufobia este o trupă familiară publicului român, România fiind o destinaţie preferată de-a bulgarilor. Înfiinţată în anul 2003, la Sofia, Eufobia surprinde plăcut prin faptul că 3 dintre cei 4 membrii actuali fac parte din trupă încă de la început, doar chitaristul Ivan fiind coptat în anul 2010. De fapt, în decursul celor 16 ani de existenţă, trupa nu a fost părăsită de nici un membru. Recunosc faptul că maniera lor de a interpreta melodic death metal în combinaţii de thrash nu îmi este foarte apropiată şi nici dragă, însă pot spune că acesta a fost cel mai bun concert dintre cele 4 în care i-am văzut pe bulgari, din toate punctele de vedere. Deşi a avut la dispoziţie doar o jumătate de oră, Eufobia şi-a dozat extrem de bine timpul, NikolayNikiBojakov (chitară, voce), StefanSteffAbadjiev (chitară bass, voce), Ivan Gemijev (chitară) şi BlagovestBlagoPetrov (tobe, voce) au interpretat piese de pe toate cele 3 albume ale formatiei (“Insemination2010, “Cup of Mud2011 si “Eufobia2016): “Justine“, “Laid To Rest“, “Madness“, “Frog“, “Cyber Pervert“, “Burning Streets“, “Animal Farm“, “Wolves Among The Sheep” şi “Messiah“. Cu această ocazie, Eufobia a revenit în Cluj-Napoca după concertele susţinute în 2018 (la Klausenburg Metal Gathering, alături de: Primordial, Nox Vorago si Desecrate) şi în 2017 (alături de Christ Agony şi Eternal Samhain). Am avut parte de o atmosferă caracteristică unui concert de thrash/death metal: pogo-uri, mult headbang și distracție pe măsură. Eufobia a luat fiinţă în anul 2003, în Sofia, la iniţiativa lui Niki, Steff şi Blago, inspirându-şi numele din limba greacă, în care “eufobia” înseamnă “frica de bine”. Primul album al trupei, intitulat “Insemination“, a fost lansat în luna Ianuarie a anului 2010, prin label-ul românesc AxaValaha Productions. Acest abum a fost produs de unul dintre cei mai cunoscuţi producători bulgari, D. Velchev, fiind înregistrat în Studioul Stain. Artwork-ul albumului poarta semnătura celebrului grafician român Costin Chioreanu (Twilight 13 Media). Distribuţia la nivel naţional a albumului a fost asigurată de cel mai important distributor de muzică rock şi metal de la sud de Dunăre, Wizard LTD, în timp ce pe continentul nord-american distribuţia acestui album a fost asigurată de Sevared Records. Piesa “Pissing Squad” a beneficiat şi de un prim videoclip marca Eufobia, acesta fiind regizat de bulgarul B. Karamfilov. La începutul anului 2011, Eufobia a lansat deja cel de-al doilea album de studio, intitulat “Cup of Mud“, sub semnătura aceluiaşi producător D. Velchev, de artwork-ul albumului ocupându-se, de asemenea, tot Costin Chioreanu. Distribuţia acestui al doilea material discografic a fost realizată, de asemenea, de Wizard LTD, companie bulgară care între timp a extins reţeaua proprie de parteneriate în întreaga lume, astfel încât distribuţia la nivel mondial a albumului a fost asigurată de label-ul german Twilight Vertrieb, unul dintre cei mai importanţi distribuitori de muzică metal la nivel mondial la acea vreme. În promovarea acestui album, Eufobia a realizat 3 videoclipuri, pentru piesele: “Cruel Child” si “Frog” (regizor: acelaşi B. Karamfilov) şi “Maligna” (regizor: A. Stojanov). Cel de-al treilea şi, pentru moment, ultimul album de studio al trupei, poartă numele acesteia şi a fost lansat în toamna anului 2016 prin acelaşi distributor Wizard LTD. Inginerul de sunet pentru care s-a optat a fost, şi de această dată, D. Velchev, în vreme ce mixajul a fost asigurat de P. Bratanov în Pepinio Records Studio. Artwork-ul albumului, la fel ca de altfel întregul concept vizual şi videoclipurile pentru piesele “Liquid of Creation” si “Graveyard“, au fost realizate de cunoscutul designer-grafician bulgar Val Volegna. În cei 16 ani de existenţă, Eufobia a susţinut numeroase turnee europene, astfel: “Curse This Tour2008 cu Carnal, “Horns Up Tour2008 cu Onslaught şi Suicidal Angels, “The Grindcore Balkan Tour2010 cu Parricide si Abusiveness, “Insemination European Tour2010 cu Krow, “The Signs of Hell Tour2011 cu Vader, Gorgoroth şi Valkyrja, “Carpe Mortem Tour2012 cu Soul Sacrifice, “European Conspiracy Tour2014 cu Immolation, Broken Hope şi Sweetest Devilry şi “Legacy Balkans Tour2017 cu Christ Agony şi Eternal Samhain. Eufobia a susţinut peste 200 de concerte până în acest moment, în compania unor trupe de callibru, cum ar fi: Arch Enemy, Dark Tranquillity, Rotting Christ, Kreator, Vader, Immolation, Onslaught, Malevolent Creation, Pyogenesis, Christ Agony, Gorgoroth, Sinister, Broken Hope, Dragonforce, Eluveitie, Keep of Kalessin, E-force, Agathocles, Negura Bunget şi Suicidal Angels. Până în prezent, trupa a participat la următoarele festivaluri: Metalhead Meeting (Bucureşti/România), Rock’n’Iaşi (Iaşi/România), Rockomotiva (Craiova/România), OST Mountain Fest (Râşnov/România), Satan Klaus Metal Party (Bucureşti/România), Barock Fest (Petroşani/România), Tattoo and Music Fest (Iaşi/România), Brutal Attack Fest (Chişinău/Moldova), Onslaught Metal Festival (Kikinda/Serbia), Rock Station Festival (Ankara/Turcia), Triunmphant Return of Blackness (Rohrbach/Austria), The Power of Metal (Sofia/Bulgaria), Thrashing Mania (Sofia/Bulgaria), United Underground (Sofia/Bulgaria), Massive Wasted Fest (Sofia/Bulgaria), Autumn Souls of Sofia (Sofia/Bulgaria), Tribute to Chuch Schuldiner (Sofia/Bulgaria), Winterstorms (Sofia/Bulgaria), Sea of Black (Burgas/Bulgaria) şi altele. Eufobia a reprezentat Bulgaria în anul trecut la celebrul festival Wacken Open Air, din postura de câştigătoare a ediţiei naţionale a Wacken Metal Battle. Pentru sfârşitul acestui an, trupa plănuieşte înregistrarea celui de-al patrulea album de studio.

Nu degeaba se ştie despre Cannibal Corpse că până şi Jim Carrey o ascultă. Agresivitatea şi ferocitatea reprezentaţiilor live ale acestei trupe poate pune în gardă orice ascultător de muzică, nu neapărat metalist. În acest sens, semnificativă mi se pare prezenţa în public, la concertul de la Bucureşti de a doua zi, a membrilor trupei Paraziţii: Cheloo şi Ombladon. La ora 22:00, Cannibal Corpse a urcat pe scenă şi a oferit o porţie straşnică de old school death metal, cu un playlist ales astfel încât să corespundă atât publicului care a crescut cu muzica americanilor, cât şi publicului tânăr. Nu am să detaliez prea mult prestaţia tehnică a acestora, întrucât, pe de o parte, nu se poate reproşa nimic, iar, pe de altă parte, pentru cine nu a fost acolo, rândurile acestea sunt incomplete. Evident este faptul că Cannibal Corpse este genul acela de trupă care trebuie musai văzută, a cărei experienţă auditivă completă nu poate fi veritabilă decât în faţa unei prestaţii live. Pe lângă faptul că, în anii ’91-’92, de glorie pentru death metal-ul american, Cannibal Corpse a lansat albume – vârf de lance în domeniu (“Butchered at Birth1991 şi “Tomb of the Mutilated1992), Cannibal Corpse este printre puţinele trupe de metal extrem care nu a coborât ştacheta, creionându-se o veritabilă imagine păstrată cumva în decursul anilor, completată şi prin artwork-urile albumelor şi videoclipurile puţin spus şocante. Ocazia de faţă a fost prima în care i-am văzut pe Cannibal Corpse, ca atare pot să spun că ceea ce m-a surprins (nu şi şocat, întrucât aveam pe undeva convingerea că aşa va fi) este energia fantastică pe care această trupă o emană, atât în faţa scenei, cât şi pe ea. GeorgeCorpsegrinderFisher a dat din cap pe parcursul întregului show, aproape non-stop, iar – fapt rarisim la concertele din Cluj – cred că în jur de un sfert din public a fost într-o continuă mişcare, pe durata întregului concert. Altminteri, publicul s-a comportat mai mult decât civilizat, nu s-a făcut stage diving şi nici crowd surfing, descurajante în acest fel fiind, probabil, şi gardurile montate în faţa scenei. Cele 90 de minute, pe de-a-ntregul, au fost extrem de intense, doar micile intermezzo-uri de comunicare inspirată cu publicul ale lui GeorgeCorpsegrinderFisher, odată la 3-4 piese (a se vedea setlist-ul de mai jos), când restul membrilor luau câte o pauză de aproximativ un minut, dându-ne şi nouă pauză de … hidratare. Am apreciat faptul că comunicarea cu publicul nu a fost pe nişte eşichere standardizate, ci a fost cumva personalizată pe publicul pe care trupa îl avea în faţă. Evident, nu voi face biografia unei trupe de asemenea calibru aici. Mi se pare inadecvat şi, totodată, redundant. Voi preciza, totuşi, faptul că Cannibal Corpse a luat fiinţă în anul 1988 în Buffalo, relocându-se apoi în Tampa. Cannibal Corpse a determinat definitiv depășirea limitelor de până atunci ale death metal-ului, începând cu scandalosul şi, totodată, extrem de controversatul album de debut “Eaten Back To Life“. Albumul, produs de Scott Burns la Morrisound Studios, a fost considerat la acea vreme cel mai extrem album de metal de până atunci. Ca rezultat al artwork-ului strălucitore al acestei trupe, combinat cu titlurile unor piese cuprinse pe acest album, cum ar fi: Hammer Smashed Face“, “Sodomy Hook Meat” și “Addicted To Skin Vaginal“, trupa a intrat în vizorul cenzurei, următoarele două albume fiind cenzurate: “Butchered At Birth” (1991) şi “Tomb Of The Mutilated” (1992). În numai 3 ani, vânzările de merchandise ale trupei au fost interzise temporar în Australia, Coreea de Sud şi Noua Zeelandă. Mai mult, comercializarea în Germania a albumului “Butchered at Birth” este interzisă şi acum. Dovedind o dexteritate tehnică unică în metalul extrem, vrăjitorii diabolice în ceea ce priveşte tehnicile vocale de growl și pledând, prin texte, pentru ucigașii în serie, zombie și alte creaturi mai mult sau mai puţin mistice, de toate formele, dimensiunile și texturile, Cannibal Corpse a câștigat cu uşurinţă inimile multor metalişti extremi, devenind cu rapiditate şi certitudine un nume de referinţă pentru orice ascultători de metal extrem. Cannibal Corpse a vândut milioane de albume în întreaga lume, nearătând pentru nici o clipă semne de schimbare, atât de vizibile în zilele noastre în cazul trupelor metal de prestigiu de la sfârşitul anilor ’80. Turneele numeroase şi impresionante pe continentul nord-american, cel european, cel australian şi cel asiatic au certificat valoarea trupei, cu atât mai mult cu cât Cannibal Corpse nu este genul de trupă care să fie difuzată pe posturile radio/TV. Totuşi, trupa a avut o apariţie pe coloana sonoră a blockbuster-ului hollywod-ian “Ace Ventura – Pet Detective“. După despărţirea de Chris Barnes, Cannibal Corpse a lansat în anul 1996 albumul “Vile“, primul alături de GeorgeCorpsegrinderFisher la voce – ocazia perfectă pentru a le demonstra scepticilor faptul că decizia cooptării acestui nou vocalist nu a fost neinspirată. Este suficient să menţionăm faptul că “Vile” este primul album death metal care a intrat în topul Billboard. După răsunătorul succes discografic al anului 2004, “The Wretched Spawn“, și unele schimbări de componenţă (chitaristul Jack Owen a părăsit trupa în 2004 pentru a-și îndeplini angajamentele cu proiectul său rock, Adrift, locul acestuia fiind luat de temporar pentru restul concertelor din acel turneu de către Jeremy Turner din nu-mai-puţin-faimosul grup Origin, după care chitaristul Rob Barrett, membru al trupelor Malevolent Creation, Hate Plow şi Solstice, a fost cooptat ca membru cu drepturi depline în Cannibal Corpse, trupă cu care a mai colaborat pe albumele “The Bleeding” şi “Vile“), Cannibal Corpse s-a întors pe frontul death metal mai în forţă ca oricând, cu albumul intitulat sugestiv “Kill“, album înregistrat în Studiourile Mana din Saint Petersburg, Florida, alături de producătorul Erik Rutan (Hate Eternal / Morbid Angel).

În cei 31 de ani de existenţă, Cannibal Corpse a lansat 14 albume de studio (“Eaten Back to Life1990, “Butchered at Birth1991, “Tomb of the Mutilated1992, “The Bleeding1994, “Vile1996, “Gallery of Suicide1998, “Bloodthirst1991, “Gore Obsessed2002, “The Wretched Spawn2004, “Kill2006, “Evisceration Plague2009, “Torture2012, “A Skeletal Domain2014 şi “Red Before Black2017), un demo tape (“Cannibal Corpse1989), 3 EP-uri (“Hammer Smashed Face1993, “Sacrifice / Confessions2000 si “Worm Infested2003), două compilaţii (“Deadly Tracks1997 şi “15-Year Killing Spree2003), 4 albume video (“Monolith of Death1997, “Live Cannibalism2000, “Centuries of Torment: The First 20 Years2008 si “Global Evisceration2001), 3 albume live (“Live Cannibalism2000, “Global Evisceration2011 şi “Torturing and Eviscerating Live2013), 5 box set-uri (“Classic Cannibal Corpse2002, “Digital Box Set2009, “Dead Human Collection: 25 Years of Death Metal2013, “When Death Replaces Life” 2017 si “The Undead Will Fist” 2019), precum şi un split CD  (“Metal Blade Records: 20th Anniversary Party2004), toate acestea transformând-o fără doar şi poate în unul dintre cele mai de referinţă şi, totodată, în unul dintre cele mai influente nume ale scenei death metal la nivel mondial.

Setlist Cannibal Corpse la Cluj-Napoca:

  1. Code of the Slashers
  2. Only One Will Die
  3. Red Before Black
  4. Scourge of Iron

Encore:

  1. Staring Through the Eyes of the Dead
  2. The Wretched Spawn
  3. Devoured by Vermin

Encore 2:

  1. Unleashing the Bloodthirsty
  2. Gutted
  3. Kill or Become
  4. A Skull Full of Maggots

Encore 3:

  1. Evisceration Plague
  2. Firestorm Vengeance
  3. Death Walking Terror

Encore 4:

  1. I Cum Blood
  2. Make Them Suffer
  3. Stripped, Raped and Strangled
  4. Hammer Smashed Face
Componenţa Cannibal Corpse în cadrul acestui turneu:
GeorgeCorpsegrinderFisher – voce;
Erik Rutan – chitară lead (înlocuitorul lui Pat O’Brien în acest turneu);
Rob Barrett – chitară ritmică;
Alex Webster – chitară bass;
Paul Mazurkiewicz – tobe.
 
Autor: Tudor Bolgar
Share This