15 Noiembrie 2018. /Form Space Cluj-Napoca. Și un line-up alcătuit din nu mai puțin de 5 trupe, reprezentante a 4 școli diferite de death metal. Acestea au fost ingredintele care nu numai că ofereau premise intangibile pentru cea mai așteptată seară de death metal a sezonului de toamnă la Cluj-Napoca, ci care au și demonstrat-o practic. Într-o perioadă în care, din păcate, concertele de metal prind tot mai puțin la public, venirea unor astfel de “pachete” este cu atât mai lăudabilă. Presimt, totuși, o nouă secetă de concerte metal de amploare în Cluj-Napoca, la cum s-a prezentat publicul în acest sezon. Mereu am fost de părere, la nivelul întregii țări, că avem peste ceea ce merităm în materie de concerte metal, dar hai să nu deschid această cutie a Pandorei aici.

Ne-au onorat cu prezența polonezii de la Decapitated și Thy Disease, danezii de la HateSphere, bulgarii de la Grimaze și rușii de la Dehydrated reprezentând îndepărtata Siberie. Ce doresc să evidențiez prin această remarcă, este faptul că cele 5 trupe reprezintă 4 dintre cele mai prodigioase și active școli de death metal europene. Pe Decapitated i-am mai văzut de 4 ori (deși nu sunt întocmai cel mai mare fan al felului în care aceștia înțeleg să abordeze technical death metal-ul), pe Thy Disease i-am mai văzut în urmă cu 3 ani, tot în Cluj-Napoca și tot alături de Decapitated, pe Dehydrated i-am mai văzut în urmă cu 4 ani în Satu Mare, iar pe Grimaze i-am văzut la Rockstadt Extreme Fest 2017, fiind trupă care a dechis prima zi de festival la scenă a două. Ca atare, nu numai ptrin prisma faptului că este singura trupă pe care nu o mai văzusem din acest line-up, dar și datorită faptului că, tehnic, îmi sună cel mai aproape de preferințele mele, cel mai curios am fost de danezii de la HateSphere. Care nu m-au dezamăgit preț de nici măcar o clipă, dar toate la timpul lor :).

Fiind 5 trupe în program, zi de Joi și limită de oră a concertelor în /Form Space, prima trupă a urcat pe scenă la ora anunțată, adică 19:00. Surprinzător, această nu a fost Dehydrated, așa cum era anunțat în program, ci Grimaze. Timp de 30 de minute, bulgarii – care au fost hiper-activi pe pagina de Facebook a evenimentului, postând aproape în fiecare zi câte un teaser – și care abordează un groove death metal bine executat, dar destul de lipsit de veleități artistice sporite și originale, și-au prezentat albumul de debut, intitulat “Planet Grimaze“, care a fost lansat în data de 1 Noiembrie 2018. Evident, playlist-ul a fost format doar din piese care se regăsesc pe acest album de debut, cum ar fi: “Endless Life Force“, “Survival Of The Fittest“, “8000 Meters” sau “Scars” . Grimaze este un grup bulgar de groove metal / death metal, înființat în anul 2013 la Sofia, format din Georgi Ivanov (voce), Pavel Krumov(chitară), Melina Krumova (chitară), Phillip Kolarov (chitară bass) și Nedislav “Nedy” Miladinov (tobe). Grupul este mai mult decât vizibil influențat de câteva găști de amploare, cum ar fi: PanteraGorodBlack SabbathGojiraAbhorrentAcid BathGorgutsIgorrrThe FacelessMr. BungleSleepy Time Gorilla Museum, având șansa de a împarți scenă cu trupe precum: Poppy Seed Grinder (Cehia), Lieveil (Bulgaria), Dead Congregation (Grecia), Relics Of Humanity (Belarus), The Colony (Scoția) sau Other Wise Eyes (Anglia).

Ce mi-a plăcut pe parcursul întregii seri este faptul că nu au existat timpi morți între concerte. Abia dacă apucai să sudezi două țigări în pauzele dintre concerte, oricare ar fi fost cele două trupe de referință. Ca atare, la nici 10 minute după sfârșitul concertului celor de la Grimaze, pe scenă au urcat siberienii de la Dehydrated, în frunte cu Ira Sidenko – această “Tatyana Shmalyuk de Tomsk“. În fapt, deși stilul vestimentar și de viață trăda o evidentă afinitate după vocalista trupei Jinjer, mi-a plăcut faptul că Ira caută să își diferențieze de aceasta timbrul vocal și atitudinea scenica, totuși parcă deloc specifică death metal-ului. Ei bine, întocmai acest combo aparent incompatibil mi-a plăcut la această trupă. Cu o atitudine mai degrabă metalcore, rușii au oferit o porție consistență de death metal fără compromisuri în cele aproximativ 40 de minute avute la dispoziție. Întrucât nu își promovează ceva nouă apariție discografica în cadrul acestui turneu, rușii au ales să își balanseze playlist-ul prin interpretarea unor piese cuprinse pe toate cele 3 albume, cum ar fi “Thirst Of Dose“, Die Angst“, “Virus“, “Werewolf“, “Parallels“, “Sickness” sau “Alive Underground“. Pe parcursul prestației Dehydrated, au apărut și primele tentative, timide ce-i drept, de mosh-pit în rândul unui public care încă dezamăgea din punct de vedere numeric. Formată în anul 2008 în TomskDehydrated îi reunește pe Ирина Сиденко (Irina “Bart” Sidenko) (voce), Евгений Цибулин (Evgeny Tsibulin) (chitară) și pe Евгений Петров (Evgeniy Petrov) (chitară bass). Primul demo al trupei, intitulat “Suffering From Mummification“, a fost tras la doi ani după lansarea trupei, moment după care Dehydrated s-a concentrat asupra aparițiilor live siberiene, culminând cu concertul susținut din postura de cap de afiș la festivalul Metal Hail Fest din Irkutsk, festival la care au mai luat parte trupe ruse celebre, precum: ExventerApokefale sau Welicoruss. În anul 2009, Dehydrated a marcat un an de existență prin punerea la cale a turneului “Scream Of Terror“, în majoritatea turneelor din cadrul acestui turneu Dehydrated fiind însoțiți de trupele franceze Pulmonary Fibrosis și Baptized In Vaginal Liquid. Turneul a luat sfârșit odată cu participarea trupei la Festivalul Petrogrind, care a avut loc la Sankt Petersburg și a mai reunit trupele InhumateTorsofuckGrind CrusherTremorSeptycopiemia și altele. În Martie 2010, Dehydrated a concertat în cadrul festivalului local MUZ-ONLINE, concertul lor fiind considerat drept “best HARD-line act”. Luna Noiembrie 2010 a fost una de importanță semnificativă în acel moment pentru trupa siberiană, aceasat semnând cu casă de discuri MORE HATE Productions, astfel fiind lansat primul album al trupei Dehydrated, intitulat “Duality Of Existence“. Prima parte a turneului de promovare a acestui album de debut a avut loc în Siberia natală, în vreme ce a două parte s-a desfășurat în Ucraina și în regiunile din sudul Rusiei, incluzând un concert la Metal Head’s Mission 2011. Odată cu întoarcerea din turneu, Evgeny Tsibulin a devenit endorser pentru Lepsky GuitarsÎn Octombrie 2011Dehydrated a lansat primul videoclip, pentru piesa “Alive Underground“, două luni mai târziu fiind lansat cel de-al doilea EP al trupei, intitulat “Mind Extract“, continuat cu un nou turneu care s-a finalizat cu un concert la Jeleznie DeviVara anului 2012 a fost dedicată înregistrării celui de-al doilea full length, intitulat “Zone Beneath The Skin“, care a fost lansat cu casă de discuri Headxplode Record în data de 29 Septembrie 2018. Lansarea acestui album a fost urmată de un turneu în extremul orient rusesc, Siberia, Rusia continentală și UcrainaÎn luna Ianuarie 2013Dehydrated a lansat videoclipul piesei “Werewolf”, acest an având să devină cel mai bogat în concerte până atunci pentru Dehydrated. În primăvară, Dehydrated a susținut o serie de concerte în nordul Rusiei, în vreme ce, în vara acelui an, Dehydrated a participat la 4 festivaluri în 4 țări diferite: Metal Hail Fest (Siberia) ca headlineri, Metal Head’s Mission (Ucraina) alături de trupe precum Dying FetusArtilleryMorgoth și multe altele, Metal Crowd (Belarus) si Cieszanów Rock Festiwal (Polonia) alături de trupe precum VaderHateMadball și altele. În toamna acelui an, Dehydrated a celebrat 5 ani de existență printr-un nou turneu susținut în țara natală, care a culminat cu un concert susținut în orașul natal Tomsk. În cele din urmă, în iarna anului 2013Dehydrated a susținut primul turneu european, care a inclus 17 concerte în 8 țări din Europa răsăriteană: PoloniaRepublica CehăSlovaciaLituaniaUcrainaBelarus și, desigur, Rusia. În același timp, trupa a lansat al treilea videoclip oficial, de data aceasta pentru piesa “Thirst Of Dose” inclusă pe cel de-al doilea album de studio al trupei. În vara anului 2014Dehydrated a participat la cel mai extins turneu al trupei de până în prezent, intitulat “Gangsters Of The Roads Euro Tour 2014“, care a constat în 25 de concerte în: PoloniaRepublica Cehă, Slovacia, Germania, Italia, Bulgaria, Ucraina, Ungaria, Macedonia, România și Serbia. Dintre aceste concerte, 7 au avut loc în cadrul unor festivaluri open air, cintre acestea cele mai importante fiind: Obscene Extreme (Republica Cehă), Death Feast (Germania), Aggressive Music Fest (Republica Cehă), Flash Party (Slovacia), alături de trupe precum ImmolationMisery Index, Morgoth, Vader, Katalepsy și altele. Până în prezent, Dehydrated are la activ 3 albume de studio (“Duality Of Existence“-2011, “Zone Beneath The Skin“-2012 și “Awake In Era“-2015), un demo (“Suffering The Mummification“-2010), un split CD alături de trupele PureFilthGrace Disgraced și Redrvm2011, un EP (“Mind Extract“-2011) și 3 single-uri (“Scar Inside“-2014, “Dehydrated“-2015 și “Sickness“-2016).

Pe scena /Form Space-ului a urcat mai apoi o prima trupă poloneză, este vorba despre Thy Disease, care a revenit în Cluj-Napoca după 3 ani. Nu pot să mă declar un fan înverșunat al acestei trupe, technical groove metal-ul nefiind tocmai my cup of tea, însă – la fel ca și în cazul Decapitated – pot să spun că acest concert m-a capacitat mai mult decât precedentul, fiind superior din toate punctele de vedere. Totuși, polonezii au avut ceva priză la public și, timp de 60 de minute, au delectat cu un fel de “best of” de pe toate cele 6 albume de studio ale trupei: “Global Technocratic Prison“, “Slave State“, “Costumes Of Technocracy“, “Holographic Reality“, “Human Dust” sau “Rotten Structure“. Mi-ar fi plăcut să aud “Frozen“, singura piesă faină a Madonnei, în variantă Thy Disease, însă n-a fost cu putință :). Mi-a plăcut faptul că, așa cum îi stă bine unei trupe de technical orice, comunicarea cu publicul a fost minimală în comparație cu celelalte trupe ale serii, pentru că, în fond, muzica și felul în care aceasta este livrată publicului primează sau ar trebui să primeze. De la jumătatea concertului încolo, mi-a fost dificil să îi mai urmăresc pe polonezi, asta și pentru că urma concertul celei mai așteptate trupe a serii pentru mine. Thy Disease este un grup de industrial metal / groove metal, care a luat fiinţă în Cracovia (Polonia) în anul 1999. Grupul este format din MarcinMartinParandyk (voce) (Killsorrow, Skyanger si Vane) Dariusz “Yanuary” Styczeń (chitară) (ex-Abused Majesty, ex-Anal Stench, ex-Crionics, ex-Sceptic, ex-Wizard, ex-Confessional, ex-Virgin Snatch şi ex-Shartten), Andrzej “Andrew” Hejmej (chitară bass) (Esotherrist, Space.R,  (EsotherisstSpace.R şi ex-Cryptic) si IreneuszIrek Gawlik (tobe) (ArachosBeheading Machine, ex-Neolith, ex-Arachos şi ex-Nagual), în studio acestora adăugându-li-se Piot “VX The Mind Ripper” Kopeć (sintetizatoare şi samplere) (NaumachiaStan Snu, ex-Atrophia Red Sun, ex-Sothoth, ex-Trauma, ex-War-saw şi ex-Youdash) si şi Artem “Artyom” Serdyuk (chitară bass). Primul material discografic, un demo intitulat Art Of Decadence“, a fost înregistrat în luna Decembrie a aceluiaşi an, acesta cuprinzând 4 cântece compuse de YanuaryÎn Decembrie 1999Thy Disease a câştigat premiul al doilea la “Metal Millenium Party“, un concurs dedicat trupelor tinere de metal din Cracovia. Abia după ce a compus viitorul album, Thy Disease a semnat contractul cu label-ul polonez Metal Mind Production (care garanta lansarea a 3 LP-uri), în 2001 fiind lansat albumul “Devilish Act Of Creation“. Cititorii ediţiei poloneze a Revistei “Metal Hammer” au votat Thy Disease ca fiind cea mai bună trupă poloneză debutantă. La aceeaşi categorie, trupa a ocupat locurile 5, respectiv 6 în topurile realizate de Mystic Art şi de Thrash ’em AllÎn Martie 2002Thy Disease a susţinut un concert pe scena festivalului Metalmania, alături de trupe precum Paradise Lost, Cannibal Corpse, Moonspell sau Tiamat, acesta fiind cel mai mare festival metal din Polonia. În Septembrie 2002, a fost lansat cel de-al doilea album Thy Disease, intitulat “Cold Skin Obsession“. În aceeaşi lună, trupa a concertat în Cracow TV studio, alături de trupele: VaderKrisiun şi Decapitated, acest concert fiind mai pe urmă lansat pe suporturi DVD şi VHS, cu numele “Extreme Obsession Live“, care include şi câteva bonus track-uri cum ar fi piesele nepublicate oficial de pe primul demo al trupei şi o versiune cover a piesei “Sothis” aparţinând trupei VaderÎn iarna anilor 2003 şi 2004Thy Disease a înregistrat cel de-al treilea album, intitulat “Neurotic World of Guilt” – un LP care s-a bucurat de review-uri excelente în presa de specialitate din întreaga lume, acesta fiind ultimul album lansat pentru label-ul Metal Mind ProductionsÎn Octombrie 2005Thy Disease a semnat cu label-ul Empire Records, alături de care Thy Disease a lansat cel de-al patrulea album intitulat “Rat Age (Kinds Final Verses)” în luna Martie 2006În cea de-a doua jumătate a anului 2006, trupa a susţinut concerte în Franţa, Belgia, OlandaCehiaUcrainaRusia şi, desigur, Polonia. În 2007, în cadrul turneului “Metalfilia 2007 – Tour in Poland“, Thy Disease a susţinut un turneu în ţara natală în compania trupei Virgin Snatch, dar şi a unor trupe din JaponiaBelarusRepublica DominicanăStatele Unite Ale Americii şi, desgur, Polonia. În anul 2008Thy Disease a început să lucreze pentru un nou album, avându-l drept inginer de sunet pe Wacław “Vogg” Kiełtyka, liderul conaţionalilor de la Decapitated, în deschiderea cărora vor concerta în cadrul prezentului turneu. În acelaşi an, trupa l-a cooptat pe Rafał Brauer, în calitate de bass-ist sezonier. În 2009Thy Disease a semnat un contract cu label-ul Mystic Production, în vederea apariţiei a încă 3 albume de studio. Astfel, cel de-al cincilea album de studio marca Thy Disease, intitulat “Anshur-Za“, a fost lansat pe piaţă în data de 30 Noiembrie 2009La începutul anului 2010Thy Disease a pornit într-un nou turneu polonez în compania trupelor conaţionale Virgin Snatch şi Armageddon, al cărui ultim concert, care a avut loc în Cracovia natală, a fost prilejuit de aniversarea de 10 ani a formaţiei. Pe durata turneului “Creative Act of Music 2010”, vocalistul Michał Senajko a fost înlocuit cu Sebastian “Sirius” Syroczyński, care a mai cooperat sporadic cu trupa începând cu anul 2005, înlocuindu-l pe Psycho în unele concerte. Pentru a promova albumul “Anshur-Za“, polonezii au susţinut concerte în cadrul câtorva festivaluri, cele mai importante fiind The Head Mission (Ucraina) şi Castle Party (Bolków, Polonia). În anul 2011, au avut loc câteva modificări în componenţa trupei: astfel, Sirius a devenit noul vocalist, Piotr “VX” Kopeć a devenit noul clăpar, MarcinNovy” Nowak a devenit noul bass-ist, iar Paweł “Paul” Jaroszewicz a devenit noul toboşar. În acest nou line-up, trupa a susţinut câteva concerte în ţara natală şi în străinătate, printre acestea numărându-se “Hard Rock Laager 2011”, în Estonia, înaintea trupelor Napalm Death şi Rotting Christ), dar şi câteva concerte în Rusia. În acelaşi an, trupa a susţinut turneul “Contaminated Summer Tour 2011”, iar la sfârşitul anului Thy Disease a susţinut turneul “Eastern Conquest Tour 2011” în BelarusUcraina şi Republica MoldovaLa începutul anului 2012, alături de alte câteva trupe poloneze, a susţinut un turneu special, umanitar, intitulat “Covan Wake the Fuck Up”, pentru a veni în ajutorul lui Covan vocalist al trupei Decapitated, care a suferit un accident rutier în timp ce se afla în turneu. În primăvarăThy Disease s-a calificat în finala care avea să stabilească (dintre 800 de trupe) câteva dintre trupele participante la “Woodstock Festival 2012”. În luna August, trupa a intrat în studiourile Creative Music, pentru câteva luni, pentru a înregistra îndelung aşteptatul nou album, primul în noua componenţă a trupei. Novy şi Paul părăsesc trupa, aceştia urmând a fi înlocuiţi de Artyom Serdyuk (chitară bass) şi Irek Gawlik (tobe). La sfârşitul anului 2012Thy Disease a pornit într-un nou turneu, intitulat “Frozen Plague Tour 2012/2013”. Simultan, în luna Decembrie, a fost lansat DVD-ul “Covan Wake the Fuck Up”, cuprinzând secvenţe dintr-un concert susţinut de trupă în Cracovia, care avusese loc în luna Ianuarie. La începutul anului 2013Thy Disease a susţinut un concert caritabil în Rotunda din Cracovia, alături de trupele DecapitatedVirgin Snatch şi Sceptic, pentru ajutorarea lui Covan şi a familiei sale. Pentru Thy Disease, a urmat o perioadă plină de concerte în Polonia, Slovacia şi Ungaria. Cel mai recent album al trupei, “Costumes Of Technocracy“, a fost lansat în data de 14 Februarie 2018, piesa care dă titlul albumului beneficiind şi de un videoclip oficial.

După încă 10 minute de pauză, a urcat pe scenă “my personal headliners of the night”. Recunosc, nu am mai ascultat masiv HateSphere de cam 10 ani încoace, cred că de la minunăția de album “To The Nines” încoace, însă, sporadic, i-am mai adăugat în playlist-urile rockotecilor pe care le țineam odinioară în orașu-mi de baștină. Vestea că prima lor venire în România se va întâmplă cu ocazia acestui turneu a fost cea care, de fapt, mi-a dat convingerea că acest concert nu trebuia ratat. Ei bine, HateSphere rupe fâșu’ live. E mult peste așteptările avute și mult peste cum sună trupă pe albume. Calitatea și imaginea de tip “old school” sunt sesizabile chiar și pentru un necunoscător în ale muzicii danezilor. Întocmai atitudinea completează perfect ceea ce danezii oferă, muzical și ca show. Nota puternică de thrash pe care HateSphere o imprima unui death/groove metal altfel destul de apăsat aș zice că a devenit un trendsetter în școală daneză de metal, fiind dusă mai departe de trupe precum Artillery, Crionic, Dawn Of Demise, Disembowel, Evil Masquerade, Koldborn, Mercenary, Urkraft, Illdisposed, Impalers și altele. Pentru mine, HateSphere îmbină tot ce are mai bun metal-ul extrem: riff-uri agresive, pasaje ceva mai melodice combinate cu cele speed, groove vocal complex, tehnicitate desăvârșită a tuturor instrumentiștilor (în ciuda faptului că HateSphere nu s-a bucurat de un line-up prea stabil nicicând). Eu mai rar îmi dau drumul exteriorizării în timpul concertelor, preferând să adopt o atitudine mai degrabă ostentatativă care mă ajută să pătrund mai bine întregul concept și întreagă dimensiune a spectacolului, însă la mijlocul concertului HateSphere am dezlănțuit un mosh-piț de toată frumusețea. În cadrul acestui turneu, HateSphere își promovează, timp de aproximativ o oră, cenet lansatul album “Reduced To Flesh“, cel de-al nouălea din discografia danezilor. Cu toate acestea, playlist-ul a cuprins doar 3 piese de pe acest album, concertul HateSphere fiind o trecere compactată prin tot ce a avut și are mai frumos de arătat trupa în cei 17 ani de existență: “Lies And Deceit“, “Murderous Intent“, “Lethal Mistakes“, “Resurrect With A Vengeance“, “Corpse Of Mankind“, “Drinking With The King Of Dead“, “New Hell“, “Ruled By Domination” și “Sickness Within”. Pentru cine nu a auzit de HateSphere, trecând peste faptul că nu are nici o treabă cu metalul, să spunem că este un grup de death metal / thrash metal / groove metal, înființat în anul 2001 în Aarhus (Danemarca) și alcătuit la oră actuală din Esben “Esse” Elnegaard Kjaer Hansen (voce) (Numbnuts, ex-Methedras, ex-Nightrage, ex-As We Fight, ex-Stomped), Peter “Pepe” Lyse Hansen (membru fondator) (chitară) (ex-Necrosis, ex-8k Dragon, ex-Sult), Kasper Kirkegaard (chitară) (The Arcane Order, ex-Slow Death Factory, ex-Submission, ex-Invocator), Jimmy Nedergaard (chitară bass) şi Mike Park Nielsen (tobe) (ex-Feticide, ex-Ferocity, ex-Mercenary, ex-Rosemary Woodhouse). În scurt timp de la înfiinţare, HateSphere a devenit un exponent de marcă al aşa-numitei mişcări “Scandinavian neo-thrash”. Trupa a făcut rapid tranziţia dintre scena metalului danez şi cea din afara acestui stat, stabilind, în același timp, un nou standard incomensurabil la acea vreme pentru thrash metal-ul intern și străin. Primele trei albume HateSphere, toate apărute sub oblăduirea label-ului italian de metal Scarlet Records, au îmbunătățit statutul trupei, de la senzație a scenei metal locală la cel mai fierbinte cvintet thrash din Europa. După ce a lansat șase albume prin intermediul caselor de discuri SPV RecordsNapalm Records și Massacre Records în următorii ani, HateSphere a susținut numeroase turnee de succes în întreaga Europă, Japonia, China și SUA. HateSphere a reusit in mod incontestabil să-şi facă auzit punctul de vedere în scena metalică internaţională. Chiar dacă trupa a trecut de-a lungul anilor prin multiple schimbări, nu s-a oprit niciodată din activitate, ci, dimpotrivă, s-a automotivat să progreseze atât muzical, cât și personal. Nu este surprinzător faptul ca această evoluţie constantă a încurajat trupe de pionierat la vremea aceea, precum Hypocrisy, Crowbar, Chimaira, The Black Dahlia Murder și Gojira, să decidă să facă turnee cu HateSphere. Pentru a onora obiectivele îndeplinite ale trupei în ceea ce priveşte valorile vechi și rădăcinile “plantate” de HateSphere cu 18 ani în urmă și, prin aceasta, și pentru a conclude o relație de afaceri de succes și productivă, HateSphere  și Scarlet Records au decis să îşi unească din nou forțele pentru cel de-al 10-lea album de studio al danezilor, care a fost lansat în data de 19 Octombrie anul curent. Printre realizările majore ale danezilor, se numără efectuarea unor turnee europene alături de trupe de prestigiu precum The Haunted (2003), Exodus (2004), KreatorMorbid AngelSoilworkDark Tranquillity şi Chimaira (2005), Raunchy şi Volbeat (2006), Aborted şi Dagoba (2007) Dismember (2008), Sepultura (2012), Hypocrisy (2013), Finntroll (2014  şi 2015), Soilwork (2015), Metallica şi Crowbar (2017), participarea la festivaluri de prestigiu precum Wacken Open AirWith Full ForceHellfestMetalcampRoskilde şi Summer Breeze şi două turnee nord-americane, ambele în anul 2010, alături de The Black Dahlia Murder şi NevermoreHateSphere are la activ 10 albume: “HateSphere” (2001), “Bloodred Hatred” (2002), “Ballet Of The Brute” (2004), “The Sickness Within” (2005), “Serpent Smiles And Killer Eyes” (2007), “To The Nines” (2009), “The Great Bludgeoning” (2011), “Murderlust” (2013), “New Hell” (2015) şi, în cele din urmă, albumul a cărui promovare face obiectul acestui turneu: “Reduced To Flesh” (2018). Referitor la acestea, “Serpent Smiles And Killer Eyes” a fost premiat cu Grammy-ul danez, “To The Nines” a fost premiat cu Danish Metal Award la categoria “Albumul Anului“, “The Great Bludgeoning” a fost recompensat cu premiul Gaffa Awards, acestea 3 albume fiind clasate cel mai sus pe locurile 26, 36 si, respectiv, 40 în topul general danez.

Mărturisesc faptul că Decapitated nu mi-au stârnit niciodată un interes deosebit, în ciuda faptului că trupa și-a făcut cu destulă ușurință un renume pe lista scurtă a trupelor europene de technical groove metal de prestigiu. Totuși, având în vedere peripețiile recente binecunoscute de pe teritoriul nord-american, am fost mai mult decât curios să văd cum se prezintă polonezii după o pauză de 14 luni, timp în care activitatea trupei a fost blocată datorită acuzațiilor de viol și implicațiilor juridice recurente. O spun fără rezerve, show-ul acesta a fost pentru mine cel mai bun dintre cele 5 pe care le-am văzut cu Decapitated. Intro-ul, devenit deja celebru de ani buni, a precedat un show în care, deopotrivă, amatorii de metal extrem și cei de groove/hardcore au avut pe bună dreptate toate premisele pentru a se simți împliniți. Desigur, playlist-ul polonezilor a fost axat pe recent lansatul album “Anticult“, nelipsind piese precum “Deathvaluation“, “Kill The Cult“, “Never“, “Earth Scar“, “Amen” și “Anger Line” (ultima dintre acestea, interpretată la bis), dar, desigur, pe lângă piesele de pe acest nou album lansat în 2017, au fost incluse în setlist-ul de turneu și câteva “evergreen”-uri marca Decapitated, nelipsite de la nici un concert: “Post(?) Organic“, “The Blasphemous Psalm To The Dummy God Creation“, “Nest“, “Day 69“, “Mother War“, “Spheres Of Madness” și “Blood Mantra” (ultima dintre acestea fiind, de asemenea, interpretată la bis). M-am bucurat să văd în fața scenei câțiva fani, nu tocmai tinerei, care s-au manifestat extrem de activ pe durata întregii seri, părând să fie în deplină cunoștință de cauză cu privire la toate cele 5 trupe, cunoscând aproape toate piesele. Mai rar vezi așa ceva :). Cât despre solistul Rafał T. Piotrowski, să spunem faptul că, așa cum ne-a obișnuit dintotdeauna, a fost cea mai activă prezența a serii și în public, acesta făcându-și un renume prin faptul că urmărește din public concertele din deschidere și, mai mult, socializează cu absolut oricine, chiar făcând schimb de numere de telefon cu unele persoane din public, după concert. Show-ul Decapitated a avut de toate, pornind de la un playlist bine gândit având în vedere faptul că acest turneu est-european de 12 concerte concerte a constituit un fel de comeback după recentele evenimente neplăcute și continuând cu show-ul în șine, energic și cu jocuri de lumini excelent mulate pe mood-ul fiecărei piese, cu execuțiile tehnice extreme de precise în regim de travoraj virtuos și, nu în cele din urmă, cu atitudinea din rândul publicului, care s-a lansat în niște mosh-piț-uri cum rar mi-a fost dat să văd de intense în ultimele luni la Cluj-Napoca. Este bine stiut faptul ca Decapitated este nu numai una dintre cele mai de prestigiu trupe de technical death metal din lume la ora actuală, ci și una dintre cele mai pline de întâmplări “behind the scenes”. La vremea lansării, în anul 2000, a albumului de debut “Winds Of Creation” (2000), membrii de atunci ai trupei Decapitated aveau 17 ani. Mai mult, în anul 1996 al lansării trupei, toboşarul Vitek avea 12 ani. Atât bass-ist-ul Vogg, cât şi chitaristul Martin, făceau parte, la vremea respectivă, din grupul de black metal Lux OccultaÎn Krosno anului 1997, trio-ului format din vocalistul Wojciech “Sauron” Wąsowicz, chitaristul Wacław “Vogg” Kiełtyka şi tobosarul WitoldVitekKiełtyka i s-a adăugat chitaristul Marcin “Martin” Rygiel, în vârstă pe atunci de 13 ani, primele două demo-uri înregistrate în această formulă fiind “Cemeteral Gardens“, în 1997, şi “The Eye Of Horus”, un an mai târziu. Ascendenţa grupului de technical death metal a atins o primă culme semnificativă în anul 2000, când Decapitated a fost inclusă pe compilaţia “Polish Assault“, lansată de Relapse Records, alături de trupe precum: YatteringLost Soul şi DamnablePrimul album marca Decapitated, intitulat “Winds of Creation“, înregistrat pentru filiala Earache Records a Wicked World, a fost produs de Piotr Wiwczarek, liderul grupului Vader și cuprinde, alături de alte 8 piese, o versiune proprie asupra celebrei piese “Mandatory Suicide” a celor de la Slayer. Înainte de lansarea albumului de debut, casa de discuri Metal Mind Productions a lansat, la începutul anului 2000, o compilaţie cuprinzând piesele care au compus demo-urile “Cemeteral Gardens” (1997) şi “The Eye Of Horus” (1998), precum şi split CD-ul amintit mai sus (“Polish Assault“), acestora adăugându-li-se două piese live înregistrate în cadrul festivalului “Thrash ‘Em All“. La începutul anului 2001, Decapitated a pornit într-un turneu naţional în deschiderea mai celebrilor conaţionali de la Vader. Cel de-al doilea album, intitulat “Nihility“, a fost lansat în Februarie 2002 şi include o versiune cover a piesei “Suffer The Children” de la Napalm DeathÎn acelaşi anla sfârşitul lunii Mai, trupa a dat o lovitură valoroasă prin alegerea sa pentru a concerta în cadrul versiunii poloneze a “Ozzfest“. În August 2002Decapitated a întreprins primul turneu nord-american, în compania trupelor IncantationVehemence și Dead To Fall. Filmând un videoclip promo pentru piesa “Spheres of Madness“, cu scopul promovării acestui al doilea album, trupa a pornit într-un prim turneu european, alături de VaderKrisiun şi Prejudice. În acelaşi timp, Vitek a înregistrat tobele pentru EP-ul de debut intitulat “Steel Fist” al trupei Panzer X înfiinţată de Piotr Wiwczarek de la Vader. Cel de-al treilea album Decapitated, intitulat “Negatron“, a fost lansat în 2004 şi cuprinde şi o prelucrare după piesa “Lunatic Of God’s Creation” a celor de la Deicide. În promovarea acestui album, trupa a pornit mai întâi într-un turneu britanic alături de Rotting ChristAnata şi Thus Defiled. Mai apoi, în luna Aprilie 2004, trupa a pornit într-un turneu european alături de legendele black metal-ului scandinav Mayhem şi de cele ale black metal-ului japonez Defiled, iar în lunile Iulie şi August trupa a programat un turneu pe continentul nord-american, alături de Cannibal Corpse, turneu în care, în cele din urmă, Decapitated a fost interzisă datorită conotaţiei numelui trupei în plin război din IraqÎn luna Octombrie 2004Decapitated s-a despărţit de chitaristul Jacek Hiro, optând să rămână un cvartet pentru concertele europene programate în luna Februarie 2005, alături de HateCrionics și Dies IraeÎn luna Iunie 2005Decapitated a cunoscut o nouă reconfigurare, odată cu anunţul lui Sauron de a părăsi trupa, acesta fiind înlocuit cu Adrian “Covan” Kovanec (AtrophiaRed Sun, Neurotoxic etc.). În luna August 2005, trupa a înregistrat cel de-al patrulea album, intitulat “Organic Hallucinosis“, în Studiourile Hertz din Bialystok. În promovarea acestui album, Decapitated a pornit în primele două turnee de headlining shows, mai întâi în Europa alături de Gorerotted (Marea Britanie) şi de Detonation (Olanda). iar apoi în Decembrie în Statele Unite Ale Americii. Imediat după acest nou turneu nord-american, Decapitated s-a despărţit de bass-ist-ul dondator Martin, datorită obligaţiei acestuia de a satisface stagiul militar, în locul acestuia fiind cooptat Richard Gulczynski. După o pauză concertistică de un an, în Ianuarie 2007 Decapitated a pornit într-un nou turneu nord-american, de data aceasta alături de HypocrisySoilent Green, Raging SpeedhornNile şi With PassionLa începutul lunii Februarie, bass-ist-ul Martin a revenit în trupă. În lunile Septembrie şi Octombrie, Decapitated s-a întors în Statele Unite Ale Americii şi Canada pentru un turneu alături de KrisiunCattle DecapitationSix Feet Under şi Abysmal Dawn, iar, mai apoi, în luna Noiembrie, Decapitated a susţinut câteva concerte alături de Fear Factory şi SuffocationÎn luna Februarie 2007, Decapitated a pornit într-un turneu european extins alături de grupul PhazmÎn Mai 2007Decapitated a susţinut primul turneu în Australia şi Noua Zeelandă, alături de Nile. În vara aceluiaşi an, Decapitated a pornit în turneul american “Summer Slaughter“, alături de Beneath The Massacre, Cephalic CarnageCattle DecapitationThe FacelessAs Blood Runs BlackArsis şi Ion DissonanceÎn data de 27 Octombrie 2018, un eveniment cumplit a curmat subit viata lui Vitek şi l-a băgat pe Conan în coma. Este vorba despre un accident petrecut în oraşul bielorus Gomelîn apropierea graniţei cu Rusia, când autocarul cu care călătorea trupa a intrat într-un camion care transporta buşteni. În anul 2008Metal Mind Productions a lansat DVD-ul “Human’s Dust“. În 8 Martie 2009, după o evidentă perioadă de incertitudini, Vogg a anunțat că intenționează să continue activitatea trupei prin căutarea unui nou toboşar şi a unui nou vocalist. Conan nu a reușit să continue cu Decapitated, datorită îmbunătățirii lente a stării sale. La începutul anului 2009, Vogg a participat la înregistrarea părţilor de chitară pentru albumul “Necropolis” al trupei Vader şi chiar a participat într-un turneu de lansare a acestui album. În data de 31 Iulie 2009, toboşarul austriac Kerim “Krimh Lechner, pe atunci mwmbru în formaţia Thorns Of Ivy, s-a alăturat polonezilor. Line-up-ul a fost completat în data 20 Noiembrie, prin cooptarea vocalistului Rafał Piotrowski din trupa Ketha şi a bass-ist-ului FilipHeinrich” Halucha, membru în trupele Vesania şi Masachist. În noua formulă, completă, Decapitated a susţinut un turneu britanic în Februarie 2010, unul în Pacificul de Sud în lunile Aprilie şi Mai, precum şi un al treilea cuprinzând festivaluri europene majore de vară şi o nouă prezenţă la “Summer Slaughter“. Trupa a intrat în RG Studio din Gdańsk în data de 9 Februarie, pentru a începe să înregistreze al cincilea album de studio, intitulat “Carnival Is Forever“. Albumul a fost produs de Vogg; în timp ce producția tobelor şi mixajul albumului au fost realizate de producătorul suedez Daniel Bergstrand care a lucrat anterior cu BehemothMeshuggah etc. Heinrich a plecat din Decapitated după înregistrarea albumului, pentru a se concentra pe activitatea sa în trupa Vesania. “Carnival Is Forever” a fost lansat în data de 12 Iulie 2011În data de 1 Noiembrie 2011, formația s-a aflat la bordul avionului LOT Polish Airlines Flight 16, când echipajul nu a putut să extindă echipamentul de aterizare și a fost nevoit să aterizeze aeronava pe burtă. Toți cei aflați la bord au avut norocul de a supraviețui. Decapitated a plecat într-un turneu european cu Meshuggah la jumătatea anului 2012Krimh a părăsit formația în Septembrie 2012 și a fost înlocuit cu fostul toboşar al trupei VaderPaweł Jaroszewicz. La sfârșitul anului 2012Decapitated a concertat în premieră în Asia, anume în: NepalJaponia și ThailandaÎn anul 2013, formația s-a alăturat celor de la Lamb of God, într-un nou turneu în America de NordÎn 13 Martie 2014, formația a anunțat cooptarea bateristului Michał Łysejko, cel care a fost în turneu cu Decapitated începând cu luna Ianuarie 2014Decapitated a înregistrat albumul “Blood Mantra” în Martie în studioul Hertz din Polonia şi a lansat acest al 6-lea (şi, deocamdată, penultimul) album în Septembrie 2014. În timpul unui turneu în Statele Unite Ale Americiiîn Octombrie 2014, formația a fost implicată într-un accident serios de microbus, când se îndrepta spre un spectacol din New Orleans, Louisiana. Nimeni nu a fost grav rănit și trupa a continuat turneul. Decapitated a însoțit Soulfly în anul 2015 în turneul acestora intitulat “We Sold Our Souls To Metal Tour“. Cel mai nou album al trupei, “Anticult“, a fost lansat în 7 iulie 2017. Cel mai recent moment de referinţă din istoria trupei este, de asemenea, unul non-muzical. În data de 9 Septembrie 2018, în timp ce se aflau într-un al zecelea turneu nord-american, toţi cei patru membri ai trupei au fost arestaţi în Santa Ana, California, pentru o presupusă răpire şi violare a unei femei în urma concertului susţinut în Spokane, Washington, în data de 31 August. Evident, atât respectivul turneu, cât şi cel european care avea să urmeze alături de Kreator şi Dagoba, au fost anulate, pentru ca ancheta să poată fi desfăşurata în voie. În data de 12 Decembrie 2017, la trei luni de la arestare, toţi cei patru membri au fost eliberaţi pe cauţiune, însă au fost nevoiţi să rămână în Washington până la finalizarea procesului. În data de 5 Ianuarie 2018, procurorul-şef adjunct din Spokane a renunţat la toate acuzaţiile aduse trupei, permiţându-le membrilor Decapitated să se întoarcă în Polonia. Trupa a revenit în activitate în luna Iulie 2018, odată cu lansarea videoclipului piesei “Kill The Cult“, de pe albumul “Anticult“.

A fost o seară de care cu siguranță iubitorii de metal extrem din Cluj-Napoca și împrejurimi aveau nevoie. Asta și pentru că genul acesta de concerte au devenit din nou o raritate prin zonă, probabil că întocmai datorită prezenței scăzute raportată la fee-urile trupelor. Presimt, cu amărăciune, o nouă decădere a Cluj-ului în ceea ce privește acest gen de concerte. Întocmai de aceea, personal, prefer să “live the moment” și să admit faptul că, deși în această toamnă mi-am diversificat semnificativ paleta stilistică de concerte de factură rock/metal la care am participat, toate cele 5 trupe din această seară mi-au transmis mai mult sau mai puțin o stare de pozitivism, în felul meu ciudățel de a asimila pozitivismul prin muzică. Dacă nu ar fi fost atitudinea mizeră de la finalul concertului a unei persoane din staff-ul de security, care desigur că mă cunoaște din vedere având în vedere prezența mea frecventă la concertele din /Form Space, totul ar fi ieșit șnur. Însă, după o asemenea seară fulminantă, acesta este ultimul aspect de care să țin cont.

Următoarea oprire personală va fi în această seară, în același loc, la concertul trupelor Shining (NOR), Alithia și Toy Machines.

Autor: Tudor Bolgar

Share This