14 Februarie 2018 a fost ziua îndrăgostiţilor de metal de calitate în Cluj-Napoca. O formaţie etalon, şi nu una oarecare, ci Pestilence, a inclus două concerte în România în cadrul turneului “Fight The Plague“, de promovare al celui de-al 8-lea album de studio al trupei, intitulat “Hadeon“. Interesant, şi spre deliciul publicului, deşi “Hadeon” abia fusese lansat de 2 săptămâni, setlist-ul a fost axat pe un “old school set” axat pe piese de rezistenţă ale albumelor “Malleus Maleficarum” (1988), “Consuming Impulse” (1989), “Testimony of the Ancients” (1991) şi “Spheres” (1993). În deschidere, au performat 3 trupe: thrash-erii  italieni deja prieteni ai Cluj-ului şi ai României de la Violentor şi două trupe care, în cadrul acestui turneu, au concertat pentru prima dată în România: o foarte plăcută surpriză personală, anume grupul olandez de old school thrash metal Distillator, cu o activitate de doar 4 ani concretizată deja prin două albume de studio, şi death-erii brazilieni de la Rebaelliun, care cu această ocazie au aniversat 20 de ani de activitate.

Ca de obicei, concertele organizate de Hatework prin Asociaţia Culturală Manifest cu sprijinul Romanian Thrash Metal Club sunt un adevărat deliciu nu numai prin prisma trupelor de referinţă care sunt aduse în prim-plan-ul publicului, ci şi prin organizarea ireproşabilă, deopotrivă pentru public şi pentru trupe, aducându-mi aminte cu plăcere de anii nu de mult apuşi în care Hatework reprezenta, cel puţin la nivelul oraşului Cluj-Napoca, un etalon cu referire la concertele metal. La fel, şi în seara zilei de 14 Februarie 2018, nu numai publicul, ci şi trupele au declarat că s-au simţit excelent primite şi respectate. Deşi părerile au fost la unison, m-aş fi bucurat (si recunosc că şi aşteptat) ca un public mai numeros să fi asistat la un concert care sunt convins că, pentru marea majoritate dintre noi, va rămâne “a once in a lifetime chance”.

Concertul s-a desfăşurat ceas din punctul de vedere al punctualităţii. La ora 19:30, italienii de la Violentor, care nu fac parte din line-up-ul turneului Pestilence, dar probabil că au fost aleşi să deschidă seara datorită numărului mare de fani pe care şi i-au făcut în precedentele două veniri în Cluj-Napoca, au urcat pe scenă pentru 30 de minute. Pentru cei care i-au mai văzut, trio-ul format din AlessioDogMedici (chitară, voce), RiccardoRotOrsi (chitară bass, backing vocals) şi Iago Bruchi (tobe) nu a venit cu prea multe noutăţi. Cei care i-au văzut prima dată pe italieni, au avut ocazia să se convingă fără prea multe rezerve despre faptul că Violentor reprezintă o raritate pentru scena metal italiană, una mai deloc dată sonorităţilor speed-thrash metal. În cadrul şederii lor de o săptămână în România, Violentor au concertat în Bucureşti, Cluj-Napoca, Sibiu şi Craiova. Consider că prezenţa italienilor a fost inspirat aleasă pentru a deschide seara de la Cluj-Napoca, toscanii profitând de ocazie pentru a face o incursiune printre cele 3 albume de studio lansate din anul 2011 încoace.

La ora 20:25, a urcat pe scenă trupa Distillator, trupa care indiscutabil avea sa fie surpriza (plăcută) a serii pentru mine. Acest combo de old school thrash metal, considerat vârf de lance în noul val de metal extrem batav, clasic atât prin componenţă (3 membri: Laurens HouvastDesecrator” – voce, chitară; Frank Te Riet – chitară bass, voce şi Marco Prij – tobe), cât şi ca sound (însăşi membrii declară: “formed in January 2013, but sounding like 1986“), inovează prin tehnicitatea deosebită, reuşind, în cei 5 ani de existenţă, să lanseze deja un EP şi două albume full length. Potrivit trio-ului din Enschede, sound-ul lor se situează undeva la congruenţa anilor de glorie ai formaţiilor Slayer, Destruction, Sepultura şi Evil Invaders. Olandezii au avut o evoluţie rapidă şi tranşantă, încă de la înfiinţare. Trupa a luat fiinţă în luna Ianuarie 2013, iar în luna August a acelui an a şi întreprins un turneu în Finlanda, urmat, în anul 2014, de un turneu portughez în luna Martie şi de un prim turneu european în luna Noiembrie. La finalul aceluiaşi an, Distillator a semnat cu casa de discuri Empire Records, în vederea lansării, în data de 10 Februarie 2015, a albumului de debut, intitulat “Revolutionary Cells“, ocazie cu care trupa a întreprins un turneu spaniol. Pentru partea de booking şi management, trupa a semnat în Iulie 2015 cu “District 19“. Spre finalul anului, trupa a traversat Europa pentru a doua oară, alături de trupele Vektor şi Angelus Apatrida. Pentru luna Februarie 2016, Distillator a fost invitată în celebra croazieră metal 70000 Tons Of Metal, aceasta fiind, totodată, prima apariţie a trupei în afara Europei. În luna Mai a aceluiaşi an, premergător apariţiei în data de 1 Mai 2017 a celui de-al doilea (şi, deocamdată, ultim) album de studio intitulat “Summoning The Malicious“, Distillator a pornit într-un nou turneu european, în deschiderea celebrului grup Metal Church. În decursul acestor ani, Distillator a împărţit scena alături de trupe precum Anthrax, Gojira, Gorgoroth, Metal Church, Pestilence, Raven, Skull Fist, Testament, Toxik, Vital Remains, W.A.S.P., Aura Noir, Born From Pain, Bloodbath, Blood Red Throne, Children Of Bodom, Diamond Head, Debauchery, Ektomorf, Eluveitie, Endstille, Enforcer, Fleshcrawl, GBH, Leaves’ Eyes, Legion Of The Damned, MaYan, Manilla Road, Moonspell, Nervosa, Samael, Stratovarius, Suicidal Tendencies, The Restarts, Tygers Of Pan Tang sau Vicious Rumors. La Cluj-Napoca, Distillator au interpretat piese cum ar fi: “Guerrilla Insurgency“, “Summoning The Malicious“, “Mechanized Existence“, “Shiver In Fear” şi “Estates Of The Realm“.

Începând cu ora 21:15, a urmat oe scenă trio-ul brazilian Rebaelliun, un nume deja cunoscut pe scena death metal internaţională, consacrat în cei 20 de ani de activitate. Fondată în anul 1998, trupa s-a despărţit în anul 2002, dar s-a reunit în 2015. Concertul brazilienilor a fost o veritabilă explozie de riff-uri extreme, growl-uri supărător de binevenite şi blastbeat-uri generoase. Parcă şi publicul, apatic de altfel pe parcursul întregii seri, s-a mai animat la concertul variantei braziliene a celor de la ZZ Top, cel puţin în materie de look. Având în vedere cei 13 ani de inactivitate, brazilienii au lansat până în prezent doar 3 albume de studio (“Burn The Promsed Land” – 1999, “Annihilation” – 2001 şi “The Hell’s Decrees” – 2016). Printre influenţele majore recunoscute de trupă, vizibile de altfel şi în prestaţiile live ale trupei, se numără trupe cum ar fi: Slayer, Morbid Angel, Deicide, Vader, Krisiun, Behemoth sau Angelcorpse. A fost un set plin de energie (statică), o prestaţie tehnică fără cusur, un melanj prin toate etapele trupei, setlist-ul cuprinzând piesele: “War Cult Anthem“, “Spawning The Rebellion“, “Affronting The Gods“, “Legion“, “The Path Of Wolf“, “Unborn Consecration“, “Dawn Of Mayhem“, “The Last Stand“, “Anarchy (The Hells’ Decrees Manifesto)“, “The Legacy Of Eternal Wrath” şi “At War“. În doar 6 luni de la înfiinţarea în Porto Alegre, Rebaelliun a înregistrat deja prima casetă promo şi a şi susţinut un prim turneu european de 20 de concerte. În cei 4 ani care au urmat până la despărţire, Rebaelliun a avut o activitate extrem de intensă din toate punctele de vedere, lansând 2 EP-uri şi 2 albume de studio şi susţinând un turneu naţional şi 4 turnee europene, alături de trupe icon precum Cannibal Corpse, Deicide, Vader şi Behemoth. 13 ani mai târziu, trupa a decis să se reunească exact în formula pe care a avut-o înaintea despărţirii. Trupa a relansat catalogul discografic editat până atunci, în condiţii mult mai bune, lansând, totodată, un al treilea (şi, deocamdată, ultim) album de studio, în anul 2016. La Cluj-Napoca, Rebaelliun, s-au prezentat în următoarea formulă: Lohy Fabiano (voce, chitară bass), Fabiano Penna (voce, chitară) şi Sandro Moreira (tobe). Ulterior terminării prezentului turneu, trupa a fost lovită de un teribil şoc, care a bulversat scena death metal mondială: în cadrul acestui turneu european, chitaristul Fabiano Penna a contactat un virus necunoscut, decedând în urmă cu 6 zile.

Despre Pestilence, ar fi multe de spus şi nu prea. Urcaţi pe scenă în jurul orei 22:15, olandezii [impropriu spus astfel, întrucât, în actuala formulă a trupei, pe lângă membrul fondator Patrizio Marco GiovanniPatrickMameli, (Neuromorph, C-187), la chitară şi voce, mai fac parte slovenul Tilen Hudrap (Keller, Paradox, Scepsis, Thraw, Vicious Rumors, Wartune, James Rivera’s SJS, Testament, Metalsteel), la chitară bass şi voci adiţionale şi, atenţie!, românii Călin Paraschiv (Clitgore, Necrovile, Charnabon, Marchosias) la chitară şi voci adiţionale şi Septimiu Hărşan (CodeRed, Disavowed, Indian Fall, Necrovile, The Thirteenth Sun, Aria Urbană, Neuromorph, Autokrator, Celest, Spectral, FusionCore)] au oferit o mostră de thrash/death metal executat în forţă, vânjos şi la înălţime din punct de vedere tehnic. Publicul, static şi mai redus numeric faţă de cum mă aşteptam, a început să se manifeste prin moshpit şi crowd surfing, în special cel trecut de vârsta tinereţii. Am fost plăcut surprins să întâlnesc multă lume de această vârstă, semn că metal-ul de calitate chiar nu are limite. Desi, în cadrul turneului “Fight The Plague“, elementul central îl constituie albumul-etalon “Testimony Of The Ancients” (de pe care Pestilence a interpretat, la Cluj-Napoca, următoarele piese: “The Secrecies of Horror“, “Twisted Truth“, “Land Of Tears“, “Prophetic Revelations” şi “Presence Of The Death), în cadrul acestui concert Pestilence au interpretat şi piese de pe “Malleus Maleficarum” (“Malleus Maleficarum / Antropomorphia“, “Parricide“, “Subordinate To The Domination” şi “Commandments“), “Consuming Impulse” (“Dehydrated“, “Chronic Infection” şi “Out Of The Body“) şi “Spheres” (“Mind Reflection“). Prestaţia tehnică a fost ireproşabilă. Adică, din partea celor doi români nici nu mă aşteptam să fie altfel, cunoscându-i suficient de bine din celelalte lor proiecte, dar, în acelasi timp, am rămas plăcut surprins de dexteritatea şi intensitatea cu care bass-ist-ul sloven îşi face treaba. Cât despre Patrick … este o dovadă vie a faptului că nu haina şi, mai mult, uneori nici atitudinea nu îl face pe om. Nu am întâlnit, şi probabil că nici nu voi mai întâlni prea curând, un artist de metal extrem care să urce pe scenă îmbrăcat în trening, încălţat în pantofi sport, care să poarte lanţuri grosolane şi să consume doar lapte pe durata concertului … dar, din partea lui Patrick, parca nici nu m-aş fi aşteptat la altceva. În urale domolite, după aproximativ 90 de minute de la startul concertului, Pestilence au părăsit scena, fără bis. Chiar şi aşa, cu toţii am rămas cu amintiri şi momente de nepreţuit, pe care sunt convins că nu le vom mai trăi în România, unii aducându-ne aminte de anii frumoşi de apogeu ai trupei Pestilence, iar alţii având ocazia să ne familiarizăm cu una dintre trupele care a pus fundamentele death/thrash-ului actual.

Autor: Tudor Bolgar

Share This