Week-end-ul trecut a fost unul plin de concerte în Cluj-Napoca. Nu mai departe de Sâmbătă, au favut loc 4 evenimente rock/metal concomitente în orașul de pe malurile Someșului: Katara, Mors Silens (Ungaria) și Abacus au concertat în Zipp It, Dirty Shirt și Voices of Silence au descins în /Form Space, Nightlosers în Hardward Pub, iar Sear Bliss (Ungaria) și Left Hand Path au concertat în Flying Circus. Auzul vestii că maghiarii de la Sear Bliss aveau să revină, după 10 ani, în Cluj-Napoca, m-a determinat să iau decizia de a dori să revăd această trupă, deosebită în peisajul black metal-ului melodic mondial. Și, totodată, o trupă cu o popularitate deosebită, cel puțin în rândul publicului ardelean, pentru că la acest concert au venit și spectatori din: Zalău, Bistrița, Sibiu, Târnăveni, Târgu Mureș, chiar și București etc. Pentru Sear Bliss, acesta a însemnat ultimul concert dintr-o serie care a mai poposit la Arad și București.

Ajuns, dupa cum am obiceiul, pe ora anunțată pentru open doors, am aflat – nu neapărat cu prea multă suprindere – faptul că încă nu se putea intra în club. Nimic rău in asta, a fost un prilej numai bun să mă întâlnesc cu vechi prieteni din Târnăveni și din Bistrița și de a face un pit stop pe la Mesopotamia, pentru a-mi satisface papilele gustative înaintea unei seri care, oricum, nu se anunța a fi bahică, având în vedere că aveam de condus înapoi spre casă.

Am avut multiple ocazii de a vedea până acum grupul clujean Left Hand Path, însă nu s-a potrivit nicidecum. Ei bine, conjunctura fericită s-a petrecut în această seară de Vineri. Cunoscând background-ul muzical al tuturor celor 5 membrii, știam că, din punct de vedere tehnic, nu am cum să fiu dezamăgit, însă semnul meu principal de întrebare era, pe lângă legătura evidentă dintre numele acestei trupe și cel al unei piese (și album) de referință din repertoriul unei cunoscute trupe suedeze de death’n’roll: cum poate să sune variația progresivă într-un death metal destul de brutal? Referitor la legătura cu Entombed, cred că aceasta este eminamente conjuncturală, poate cu excepția growl-urilor solistului Cristian Aionese, pe care le-am simtit cumva in stilul lui LG Petrov, Fără nici un fel de exagerări, concertul Left Hand Path a fost excelent. Piese destul de complexe, cu pasaje progressive elocvente, potrivit de tehnice (nu excesive, ca în cazul Decapitated, de exemplu). Inclusiv Doru Nedelcu, care cu această ocazie s-a aflat la doar al patrulea concert alături de Left Hand Path, mi s-a părut că s-a angrenat foarte bine în acest malaxor. Cel puțin din exterior, pare că Left Hand Path este un grup închegat, omogen nu doar pe scenă, ci și în afara ei. Voi urmări cu mare plăcere activitatea acestei trupe și cu siguranță voi căuta să nu îi mai ratez când vor mai presta prin apropiere. Left Hand Path este un grup de progressive extreme metal din Cluj-Napoca, cu influențe de deathcore. Grupul este format din muzicieni cu experiență în scena death metal locală, care au activat în trupe precum: Malpraxis, Negură Bunget, Marchosias, Spiritual Ravishment, Front, Skullp, Dark Aevum etc.. În vara anului trecut, Left Hand Path a lansat materialul discografic de debut, anume un EP care poartă numele trupei, în colaborare cu Loud Rage Music. Acest EP a fost înregistrat avându-i ca ingineri de sunet pe Doru Căilean (chitări) și Sebastian Damian (voci), a fost mixat și masterizat la Liveset Studio din Cluj-Napoca și beneficiază de grafica lui Alexandru Daș. EP-ul ”Left Hand Path” este disponibil online. Explicația numelui trupei? Este simplă, pentru cine cunoaște limba engleză ? ”The path you make for yourself, the road less traveled. The one you lead on and not blindly follow. The way you travel to find who you are, and what secrets the world holds for you. Freedom of thought and of spirit. The Left Hand Path.

Setlist Left Hand Path la Cluj-Napoca:
1. The Hole in Man;
2. Cognitive Ills;
3. Ego Schism;
4. Left Hand Path;
5. Greater Than Us;
6. Moral Code.

Componenta Left Hand Path:
Cristian Aionese – voce;
Doru Nedelcu – chitară;
Tamás Wagner – chitară;
Attila Szenasi – chitară bass;
José Morales – tobe.

Discografie Left Hand Path:
2019: ”Left Hand Path” (LoudRage Music)

După aproximativ 15 minute de pauză, a urcat pe scenă Sear Bliss, o trupă emblematică a metal-ului extrem maghiar, dar care, spre deosebire de majoritatea trupelor de metal din țara vecină, s-a orientat puternic și spre deschidere în afara granițelor țării de origine și în afara publicului maghiar. Am rămas plăcut surprins să văd faptul că comunicarea principală s-a făcut în limba engleză, piesele fiind, de asemenea, exclusiv cu versuri în această limbă, lucru rar întâlnit la trupele maghiare. În tărâmul kvlt al atmospheric black metal-ului, Sear Bliss și-a făcut un renume aparte, aș spune că în primul rând prin inserarea masivă a elementelor de trombon. Spre deliciul publicului, Zoltán Pál nu a lipsit de pe scenă și a dat acea pată de culoare absolut trădătoare pentru tot ceea ce înseamnă Sear Bliss. Timp de 90 de minute, am simțit cum totul se compactează, iluzoriul devine realitate sfâșietor de frumoasă, repugna devine o forță malefică armonios manifestată, sentimente care tot mai greu mă încearcă la concertele de black metal de o durată atât de lungă. A fost un concert minunat, o trăire prin versuri dincolo de muzică, cum numai Sear Bliss o poate pune în scenă. Sear Bliss est, probabil, cea mai cunoscută trupă de black metal atmosferic din Ungaria. Remarcați în Vestul Europei încă de la debut (1993), Sear Bliss a surprins cu fiecare album, prin îmbinările neobișnuite de sound-uri tipice metalului extrem cu serii armonice redate de instrumentele de alamă (cu precădere folosirea trombonului). ”Phantoms” (1995) este considerat și acum unul dintre cele mai bune albume de metal din Ungaria (Recorder). Experiența celor peste 25 de ani i-a purtat pe cei de la Sear Bliss pe la cele mai cunoscute case de discuri nișate pe muzica extremă de la Mascott Records / II Moons (1993) – fiind prima formație din Ungaria semnată la o casă de discuri din Vest, la Candlelight Records (în 2007) și Hammerheart Records (în 2016). 2020 îi regăsește pe cei de la Sear Bliss în pregătiri pentru viitorul album (programat pentru lansare în acest an). În Cluj-Napoca, Sear Bliss a revenit după 10 ani, ultima prestație de aici fiind pe scena defunctului Roland Garros (eveniment organizat, de asemenea, tot de către Hatework).

Setlist Sear Bliss la Cluj-Napoca;
1. Two Worlds Collide;
2. Seven Springs;
3. Death in Torment;
4. Eternal Battlefields;
5. As the Bliss is Burning;
6. Soulless;
7. A Mirror in the Forest;
8. Birth of Eternity;
9. The Pagan Winter;
10. Shroud.
bis:
11. Blood Serenade;
12. Oh My Lord.

Componența Sear Bliss:
András Nagy – voce, chitară bass, clape;
Attila Kovács – chitară;
Zoltán Vigh – chitară;
Zoltán Pál – trombon;
Gyula Csejtei – tobe.

Discografie Sear Bliss:
1995: ”The Pagan Winter” (Demo);
1996: ”Phantoms”;
1997: ”The Pagan Winter / In the Shadow of Another”;
1998: ”The Haunting”;
2001: ”Grand Destiny”;
2002: ”Forsaken Symphony”;
2004: ”Glory and Perdition”;
2005: ”Decade of Perdition” DVD;
2008:The Arcane Odyssey”;
2012: ”Eternal Recurrence”;
2018: ”Letters from the Edge”.

Nu mi-am format un obicei din a mulțumi organizatorilor, întocmai pentru a nu se înțelege (fals, desigur) că sunt pe interes cu ei, dar de data aceasta Elly, Asociația Culturală “Manifest” și echipa Hatework merită toate felicitările. Concertele organizate de ei au devenit mai rare în ultimii 5-6 ani, dar calitatea excepțională a organizării rămâne identică cu vremurile de odinioară, poate mai bune.

Autor; Tudor Bolgar

Share This