Ultimul concert major al anului în Cluj-Napoca a avut loc în data de Miercuri, 11 Decembrie 20019, tot în /Form Space Cluj-Napoca, ocazie cu care, în cadrul turneului ”Female Metal Voices Tour”, au concertat celebrele trupe Leaves’ Eyes (symphonic metal/gothic metal/folk metal/viking metal, Germania/Norvegia) și Sirenia (gothic metal/symphonic metal/doom metal/death-doom metal, Norvegia). În deschidere, au fost anunțate trupele Forever Still (modern rock/alternative metal/heavy metal/hard rock/gothic metal, Danemarca), Lost in Grey (symphonic metal, Finlanda) și Asphodelia (symphonic metal, Italia). Pentru mine, a fost o seară grea, nu datorită trupelor, ci datorită faptului că, cu o seară înainte, am fost la BT Arena Cluj-Napoca, la concertul trupelor Deep Purple și Monster Truck (puteți citi o cronică despre acest concert AICI) și, ca atare, atât Marți, cât și Miercuri, am avut de făcut drumuri pe relația Zalău – Cluj Napoca – Zalău (câte 180 de km/zi).

Fiind programate 5 trupe în concert, prima dintre acestea și-a început prestația de 30 de minute la ora 18:30. Cu toate că am încercat să ajung la timp, am ratat la mustață prestația italienilor de la Asphodelia, din păcate. După cum unii dintre voi poate că vă dați seama, numele trupei vine de la ”Asphodel”, acea floare mediteraneană de culoare de obicei albă, specifică mitologiei grecești, unde este cunoscută și sub numele de ”floarea morții”. În mitologia greacă, Lunca Asphodelului este un loc în care sufletele indiferente, care au trăit o viață nici bună, nici rea, sunt trimise să trăiască după moarte. Trupa, înființată în anul 2016, în Foggia, îi are în componență pe: SamuelaSamahFuiani (voce), RuggeroLordianDoronzo (chitară), Carlo di Pinto (chitară), Davide Ricciardi (chitară bass) și Giuseppe Centonza (tobe) și a lansat până în prezent un EP (”Vengeance”, 2016), un full length („Welcome Apocalypse”, 2018) și un single (”Cassandra”, 2018). Asphodelia a fost fondată în anul 2016 de Samuela Fuiani și Ruggero Doronzo. Stilul muzical al trupei îmbină sonorități simfonice și corale, electronice și specifice zonelor mediteraneene. În principal, versurile trupei sunt centrate pe tema vieții de apoi, pe dihotomia vieții și a morții, trecerea timpului și mizeria condiției umane. Urmare a faptului că, în luna Mai 2017, Asphodelia a semnat cu celebra agenție The Flaming Arts Agency, trupa a luat parte la Female Metal Voices Tour Russia 2017, ca suport pentru Sirenia, The Agonist și Cellar Darling. Primul album al trupei s-a bucurat de recenzii (majoritatea bune) din partea presei internaționale de specialitate, cum ar fi: Rock Hard (Germania), Sweden Rock (Suedia), Powerplay (Marea Britanie), Rock Tribune (Belgia), Scream Magazine (Norvegia), Burrn (Japonia), We Rock (Japonia), Lords of Metal (Olanda), Pure Grain Audio (Canada), Legacy (Germania), Metalized (Danemarca) etc. Lansarea acestui album a fost susținută printr-un turneu de promovare în Marea Britanie, Spania și Italia, dar și prin participarea la numeroase festivaluri de vară, în care trupa a avut ocazia să împartă aceeași scenă cu trupe precum: Sabaton, Moonspell, Septicflesh, UDO Dirkschneider, Arkona, Caliban, Moonsorrow, We Butter the Bread with Butter, H.E.A.T., Avalanch, Saratoga, Carach Angren, Skyforger, Metsatöll, Cruachan, Necronomicon, Illdisposed și multe altele. Asphodelia a participat și în anul 2018 la Female Metal Voices Tour, alături de trupele Butcher Babies și Kobra and the Lotus. La Cluj-Napoca, Asphodelia a interpretat piese precum: ”Welcome Apocalypse”, ”Cassandra”, ”Alive”, ”Heroes”, ”Mirror Mirror”, ”Flowers of Evil” sau ”The Show”.

Prima trupă a serii pe care am avut ocazia să o văd, Lost in Grey din Finlanda, și-a început prestatța la ora 19:15 și a avut, de asemenea, la dispozitțe 30 de minute. Nu vreau să fiu răutăcios, nici malițios în exprimare, însă mi-am dat seama încă de când au urcat pe scenă cele două soliste ale trupei că îmi voi dori ca cele 30 de minute să treacă repede. Este greu să găsesc ceva ce să mă fi surpins plăcut la prestației acestei trupe, în afara pletei considerabile a clăparului Harri Koskela. De asemenea, mi-a placut ideea că această trupă a preluat în muzica sa câteva teme (legende) din muzica tradițională finlandeză. Însă, de aici și până la felul în care acestea au fost puse pe note muzicale … mi s-a părut cale cam lungă. Nu fac referință la public, întrucât acesta a fost dezamăgitor de puțin pe parcursul întregii seri (la Leaves’ Eyes, /Form Space abia dacă s-a umplut pe jumătate?) însă chiar refuz să cred că cineva din public a rămas impresionat de prestația celor 6 membrii: Anne Rajala (voce), Johanna Lesonen (voce, vioară), Miika Haavisto (chitară), Aapo Lindberg (chitară bass), Harri Koskela (clape) si Waltteri Väyrynen (toboșar colaborator). Stilul muzical, un symphonic metal cât se poate de blazat, chiar nu aduce nimic nou sub soare. Se consideră, de către membrii trupei, un așa-zis “thetrical metal”, dar numai teatralitate nu am observat în muzica acestei trupe și nici în prezența scenică a celor 6 membrii.

Trupa Lost in Grey a fost fondată în anul 2013. Inspirată din metalul simfonic și folk, literatura și lumea așa cum este ea, Lost in Grey aduce elemente de dramă în cântecele sale. În luna Ianuarie a acestui an, trupa a lansat cel de-al doilea album, intitulat “The Waste Land“, prin intermediul casei de discuri Reaper Entertainment Europe. Pe acest nou album, Lost in Grey abundă și explorează și mai în detaliu temele care au definit albumul de debut al trupei, intitulat “The Grey Realms” (2017). “The Wase Land” reprezintă un loc de joncțiune în care sunt ascunse gândurile și emoțiile reprimate ale celor 5 membrii de bază ai trupei. Sper că această trupă să își schimbe maniera în care compune și se prezintă scenic, pentru că altfel nu îi văd un viitor prea strălucit. La Cluj-Napoca, Lost in Grey a interpretat piesele: “Revelation“, “The Waste Land“, ”Wolves Among Men“, “Dark Skies” și “Far Beyond and Further“.

Am așteptat cu destule curiozități prestația grupului danez Forever Still. Mai multe persoane m-au încurajat să le acord atenție, astfel încât nu am precupețit să ascult câteva piese de la această trupă, ceea ce fac foarte rar atunci când este vorba despre trupe de care nu mai auzisem, pe care urmează să le văd. Dar ceea ce am văzut pe scena /Form-ului și auzit m-a impresionat și mai și, peste așteptări! Forever Still nu doar că sună altfel (îmbină chiar plăcut stiluri aparent antagonice, de la alternative metal, la industrial metal, heavy metal, hard rock și gothic metal), dar sună și ciudat (în sensul bun al expresiei) și se prezintă scenic idem. Este chiar de apreciat ce poate să facă un trio (!) care îmbină astfel de stiluri muzicale, în lipsa chitarei bass! Mi-a plăcut mult modul în care Forever Still se prezintă scenic, în special prin inserarea în prestațiile “live” a elementelor industriale prin prezența theremin-ului, un instrument muzical pe care, personal, nu l-am mai întâlnit la trupe metal în afară de Alternativ Quartet, dar care, în cazul acestei trupe, are o importanță deosebită în spectrul muzical concertistic, dar și prin prezența unor elemente de percuție specifice din partea chitaristului. De data aceasta, am apreciat în mod deosebit și atitudinea scenică a solistei Maja Shining, care nu numai că a acaparat energic scena, din stânga în dreapta și din spate în față, pe durata întregului concert, dar și-a format un stil extrem de expresiv de interpretare, prin inducerea unor elemente vocale inspirate specifice groove metal-ului. Nu este de mirare faptul că, alături de Leaves’ Eyes, Forever Still au fost adevărații co-headlineri ai serii, pentru mine cel puțin. La Cluj-Napoca, Forever Still a interpretat piesele: “Fight“, “Awake the Fire“, “Scars“, “Say Your Goodbyes“, “Is It Gone?“, “Breathe in Colours“, “Do Your Worst“, “Survive” și “Miss Madness“, concertul danezilor încheindu-se cu piesa “Rewind“.

Trupa Forever Still a fost înființată în anul 2013 și este formată în acest moment din: Maja Shining (voce, pian, sintetizatoare și theremin), Inuuteq Kleemann (chitară în concerte, clape și sintetizatoare) și Rune Frisch (tobe). În anul lansării trupei, Forever Still a și lansat un prim EP, intitulat ”Breaking Free”. Un an mai târziu, a fost lansat și cel de-al doilea EP, intitulat ”Scars”, semn că Forever Still a fost pusă pe fapte mari încă de la început. În anul 2015, Forever Still a lansat cel de-al treilea EP, intitulat ”Save Me”, ocazie cu care Forever Still a întreprins un prim turneu în afara Danemarcei, mai exact în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord și în Italia, urmând ca, un an mai târziu, Forever Still să înregistreze și să lanseze primul album full-length al trupei, ”Tied Down”, prin intermediul casei de discuri Nuclear Blast. În toamna anului 2016, trupa a întreprins un al doilea turneu în Italia, de data aceasta în deschiderea concertelor celebrei trupe Lacuna Coil. În primăvara anului 2017, Forever Still a întreprins un nou turneu, de data aceasta extins la nivelul întregii Europe, în deschiderea celebrei trupe finlandeze Children of Bodom. În același an, danezii au susținut un concert în cadrul celebrului festival Bloodstock Open Air. De atunci și până în prezent, Forever Still a participat la festivaluri celebre, cum sunt: Sabaton Open Air și Summer Breeze Open Air, susținând turnee în compania unor trupe precum: Cellar Darling și Beyond the Black. Acest turneu este ocazia perfectă pentru grupul danez de a-și promova albumul ”Breathe In Colours”, care a fost lansat în data 29 Martie 2019 de asemenea prin intermediul casei de discuri Nuclear Blast

Și iată că, la ora 21:00, a venit vremea primului headliner al serii să urce pe scena /Form Space-ului. Am mai avut ocazia, până în prezent, să văd trupa Sirenia o singură dată până acum, în cadru open-air, la ARTmania Festival, într-o formulă diferită din punctul de vedere al componenței și am fost chiar curios să văd cum sună această trupă în variantă indoor și în noua componență cu Emmanuelle Zoldan (voce), Morten Veland (chitară, voce), Jan Erik Soltveldt (chitară), Nils Courbaron (chitară) și Michael Brush (tobe). Este știut faptul că, în concerte, Sirenia folosește extrem de rar muzicieni la chitară bass, fiind folosite backing track-uri (la fel și pe unele părți de voce). Mărturisesc că niciodată nu am fost un mare fan al acestei trupe, însă nu datorită felului în care trupa prestează, ci datorită stilului muzical abordat. De altfel, pot spune că nici prestația de la Cluj-Napoca a acestei trupe importante în spectrul symphonic / gothic metal-ului, nu m-a dat pe spate: riff-uri simple, nimic ieșit din tipare, însă multă melodicitate, elemente specifice acestor genuri. Instrumentalul a fost OK, însă vocea franțuzoaicei Emmanuelle Zoldan s-a auzit slab ca volum și înspre execrabil calitativ. Cu alte cuvinte, prestația din urmă cu 9 ani, de la ARTmania Festival Sibiu, a fost mai bună din toate punctele de vedere. În cadrul acestui turneu, Sirenia promovează cel de-al 9 album de studio, intitulat ”Arcane Astral Aeons”, Publicul, atât cât a fost, a reacționat, totuși, bine la prestația trupei, blindată cu piese celebre din discografia trupei, în cele 50 de minute avute la dispoziție: ”In Styx Embrace”, ”Dim Days of Dolor”, ”Treasure n’ Tresaon”, ”Queen of Lies”, ”The Twilight Hour”, ”Into the Night”, ”Meridian”, ”My Mind’s Eye”, ”The Other Side” și ”The Path to Decay”.

Sirenia este un celebru grup de symphonic / gothic metal, înființat în anul 2001 în Stavanger (Norvegia) inițial sub numele Masters of Sirenia, de Morten Veland (membru al trupei până în prezent, totodată fondator al grupului Tristania) și care până acum a lansat 9 albume de studio (”At Sixes and Sevens2002, ”An Elixir for Existence2004, ”Nine Destinies and a Downfall2007, ”The 13th Floor2009, ”The Enigma of Life2011, ”Perils of the Deep Blue2013, ”The Seventh Life Path2015, ”Dim Days of Color2016 și ”Arcane Astral Doors2018), un singur EP (”Sirenian Shores2004), un split CD (”Hi Five: Female Fronted Metal”, alături de trupele Nightwish, After Forever, Epica și Echoes of Eternity, 2007) și 8 single-uri (”My Mind’s Eye2007, ”The Other Side2007, ”The Path to Decay2008, ”The End of it All2011, ”Seven Widows Weep2013, ”Once My Light” 2015, ”The 12th Hour2016, ”Dim Days of Dolor2016 și ”Into the Night2018). Morten Veland este cel care, de asemenea, a înregistrat părțile de tobe pe toate albumele de studio ale trupei, cu excepția ”Nine Destinies and a Downfall”.

Deși anunțat inițial să înceapă la 15 minute după terminarea prestației trupei precedente, changeover-ul dintre Sirenia și Leaves’ Eyes a durat în cele din urmă, în jurul a 30 de minute, prilej numai bun pentru a ne trage sufletul. Însă, odată ce pe scena /Form Space-ului au urcat Elina Siirala (voce), Alexander Krull (voce harsh), Micki Richter (chitară), Thorsten Bauer (chitară), Ferry Duijsens (live session chitară bass) și Joris Nijenhuis (tobe) aceasta a devenit neîncăpătoare nu doar datorită celor șase membrii, ci și datorită energiei acestora și a deselor schimbări de poziții dintre membrii. În lipsa lui Liv Kristine, care nu mai activează în această trupă din anul 2011, rolul de announcer a fost asumat, așa cum era de așteptat, de către liderul Alex Krull, impozant nu numai fizic, ci și prin stilul vestimentar adoptat în special spre finalul concertului, cel care a făcut deliciul publicului când a afirmat faptul că o parte dintre bunicii săi sunt din zona Sibiului. Show-ul acestei trupe, într-adevăr, mi-a depășit așteptările, Leaves’ Eyes dovedind din plin faptul că merită statutul de headliner în cadrul acestei ediții de Female Metal Voices Tour. Sonorizarea a fost foarte bună, la fel și prestația generală a trupei, cu un plus pentru Elina, care chiar a dovedit că se achită foarte bine de sarcina, deloc ușoară, de a înlocui pe Liv Kristine. S-a cântat bine, s-a cântat ca timp peste cât era prognozat, astfel încât toată lumea a rămas cu un gust plăcut, la finalul unei seri care, per total, putea să fie mai reușită. La Cluj-Napoca, Leaves’ Eyes a interpretat :următoarele piese: ”Sign of the Dragonhead”, ”Serkland”, ”Across the Sea”, ”My Destiny”, ”Swords in Rock”, ”Black Butterfly”, ”Riders on the Wind”, ”Edge of Steel”, „Hell to the Heavens”, ”Night of the Ravens”, ”Beowulf”, ”Blazing Waters” și ”Outro”.

Leaves’ Eyes este un grup de metal simfonic înființat în anul 2003, în orașele Stavanger (Norvegia) și Ludwigsburg (Germania), de către Liv Kristine, fosta vocalistă a grupului norvegian Theatre of Tragedy, la care s-a adăugat întregul line-up din acel moment al grupului german Atrocity. Versurile trupei s-au focusat, încă de la început, pe aspecte din mitologia vikingilor.  Dacă lui Liv Kristine i-au revenit părțile vocale melodice (harsh), lui Alexander Krull i-au revenit părțile de growl, care au determinat-o pe Liv Kristine (pe atunci, soția acestuia) să afirme că Alex Krull este ”frumoasa și bestia” Premiera concertistică a grupului a avut loc la ediția din 2004 a celebrului festival Wave Gotik Treffen, an în care trupa a debutat discografic cu albumul ”Lovelorn”. Un an mai târziu, supergrupul a lansat deja cel de-al doilea album de studio, intitulat ”Vinland Saga”. Pe lângă eforturile de a compune și a înregistra sistematic noi și noi materiale discografice, următorii 4 ani au însemnat pentru Leaves’ Eyes susținerea a 222 de concerte, în 34 de țări situate pe 4 continente. Primul album al trupei cu un caracter simfonic mai pronunțat a fost ”Njord”, cu ajutorul Lingua Mortis Orchestra, al cărei dirijor a fost bielorusul Victor Smolski, cel care ulterior avea să devină chitarist în grupul german Rage. Cel de-al patrulea album de studio, inititulat ”Meredead”, a fost lansat un an mai târziu, acesta fiind produs chiar de către Alexander Krull. Spre deosebire de albumele precedente, ”Meredead” este orientat mai mult spre un sound folk-tradițional, inclusiv prin folosirea unei largi varietăți de instrumente de suflat și a harpei. După ce, în data de 7 Ianuarie 2013, trupa a anunțat titlul celui de-al cincilea album de studio, în data de 23 Martie 2013 a anunțat faptul că s-a început înregistrarea părților de voce ale acestui album, iar în data de 9 Mai 2013 s-a anunțat faptul că înregistrările părților vocale ale acestui album au fost finalizate, iar Alexander Krull a început mixajul acestui album, Leaves’ Eyes a interpretat live pentru prima dată o piesă de pe acest nou album, intitulat ”Symphonies of the Night”, în cadrul celebrului festival Summer Breeze. La puțin timp după, Leaves’ Eyes a anunțat lansarea unui nou album, intitulat ”King of Kings”, în colaborare cu corul London Voices și având-o drept invitat special pe Simone Simmons (Epica). După cum chiar numele albumului ne poate duce cu gândul, ”King of Kings” are ca principal motiv saga primului Rege al Norvegiei, Harald Hårfagre.  În data de 15 Aprilie 2016, Leaves’ Eyes a anunțat despărțirea de Liv Kristine și cooptarea în locul acesteia a solistei finlandeze Elina Siirala, ceea care și în prezent este vocalista trupei. Despărțirea nu a fost tocmai amiabilă, cele două părți susținând puncte de vedere diferite cu referire la despărțire. Dacă, în mod oficial, despărțirea a fost considerată ca fiind amiabilă, Liv Kristine a susținut faptul că ea a fost dată afară din trupă, decizia neaparținându-i. În acest sens, a fost demarată și o acțiune în instanță. În data de 18 Aprilie 2017 a avut loc debutul concertistic al noii soliste, cu ocazia Festivalului Hammersonic, care a avut loc în Jakarta, Indonezia.

Discografia trupei Leaves’ Eyes cuprinde până în prezent: 7 albume de studio (”Lovelorn2004, ”Vinland Saga2005, ”Njord2009, ”Meredead2011, ”Symphonies of the Night2013, ”King of Kings2015 și ”Sign of the Dragonhead2018), 10 single-uri (”Into Your Light2004, ”Halvdan the Black2015, ”The Waking Eye2015, ”Edge of Steel (2016 version)2016, ”Across the Sea2017, ”Jomsborg2018, ”Sign of the Dragonhead2018, ”Riders on the Wind2018, ”Night of the Ravens2019 și ”Serkland2019), 7 EP-uri (”Elegy2005, ”Legend Land2006, ”My Destiny2009, ”At Heaven’s End2010, ”Melusine2011, ”Fires in the North2016 și ”Black Butterfly2019), un live album (”We Came with the Northern Winds / En saga i Belgia2009) și un video CD (”We Came with the Northern Winds / En saga i Belgia2009).

La final de concert, cu excepția lui Alexander Krull, membrii celor două trupe headliner au stat la poze și autografe cu fanii adunați în număr impresionant pentru astfel de suveniruri, ba chiar membrii trupei Sirenia au și ieșit la standul de merch pentru a face și poze de grup (nu doar individuale). Urmând un trend tot mai des întâlnit, recent lansatul EP marca Leaves’ Eyes a fost pus la vânzare cu tot cu autografele membrilor trupei.

Autor: Tudor Bolgar

Share This